Negativ rättskraft angående friad av brott

Hej! Undrar hur lång tid det tar innan ett inbrott i en butik blir preskriberat? personen i fråga jobbade då i butiken och gjorde ett sk insider-inbrott då han hade alla koder och nycklar. Han blev ju misstänkt men sedan friad då inga bevis kunde hittas.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Svaret på din fråga hittar vi i brottsbalken (BrB), se https://lagen.nu/1962:700 . Preskriptionsfristerna för brott varierar och den är helt beroende av straffskalan för det aktuella brottet. Om vi antar att personen i fråga var med på inbrottet och att det således rör sig om brottet grov stöld så stadgas det i 8:4 BrB att straffskalan ligger på mellan 6 månader upp till 6 års fängelse.

Detta innebär att preskription av brottet sker efter 10 år enligt 35:1 BrB.

Sen beror svaret även på när under förfarandet den här personen blev friad. Om personen blev det i ett tidigt skede kan åtal troligtvis väckas igen men blev denne friad under rättegång kommer åtal inte kunna väckas igen.

Hoppas svaret hjälpte.

Med vänlig hälsning,

Elias KarlssonRådgivare