Nedsättning av årsavgift för bostadsrätt pga skada efter tillträde

Hej! Jag har en fråga ang 7kap. 2paragraf. Vi har bott i vår lägenhet i 7år och för drygt 1år sedan upptäcktes fuktskada. De tror att det kommer från marken. I 6v har vi bott på byggarbetsplats och de kommer bli ännu värre kommande månader, vi behöver evakueras. Föreningen säger att de ej är vållande och behöver inte ersätta oss. Tycker ändå att vi passar in under; "För den tid lägenheten är i bristfälligt skick har bostadsrättshavaren rätt till skälig nedsättning av årsavgiften". Stämmer det?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

Enligt bostadsrättslagen (BRL) gäller att bostadsföreningen är skyldig att hålla lägenheten, huset och marken i gott skick i den mån ansvaret inte vilar på bostadsrättshavaren, 7 kap. 4 § BRL. Ansvar för bostadsrättshavaren föreligger genom att denne ska hålla lägenheten i ett gott skick, även sådan mark som eventuellt ingår i upplåtelsen, 7 kap. 12 § BRL. Bostadsrättshavaren svarar dock inte för reparationer av ledningar för avlopp, värme, gas, elektricitet och vatten om föreningen har försett lägenheten med ledningarna och dessa tjänar fler än en lägenhet. Reparationer på grund av vattenskador svarar bostadsrättshavare enbart för om skada uppkommit genom hans eller hennes egen vårdslöshet eller försummelse eller någon annans försummelse enligt 7 kap. 12 § 3 st. 2 pt. a-c BRL.

I ert fall tycks det vara ostridigt huruvida ansvaret ligger på er eller bostadsrättsföreningen. Därav utgår jag från att det är bostadsrättsföreningen som är ansvariga för reparation enligt 7 kap. 4 § BRL i ert fall. Enligt 7 kap. 4 § BRL ska 7 kap. 2 § BRL tillämpas i det fall bostadsrättsföreningen åsidosätter sin reparationsskyldighet eller om det på något annat sätt uppstår hinder eller men i nyttjanderätten genom föreningens vållande. Gällande åsidosättande av reperationsskyldighet avses att föreningen åsidosätter sin reperationsskyldighet och att det därigenom uppkommer en brist. Det andra ledet gällande ”på något annat sätt” uppställer ett krav på vållande där föreningen måste vara direkt ansvariga till skada eller ha handlat på ett oaktsamt sätt.

Huruvida den vattenskada som föreligger i detta fall har uppstått med anledning av vållande från bostadsrättsföreningens sida går inte utifrån förutsättningarna att avgöra och skulle i en tvist mellan er och bostadsrättsföreningen komma att bli den avgörande frågan för huruvida ni kan erhålla de rättigheter som uppställs i 7 kap. 2 § BRL angående rätt till skälig nedsättning av årsavgiften. Detta innebär för er del att även om lägenheten är i sådant bristfälligt skick att ni inte kan bo där under reparationen så finns ingen rättighet till nedsatt årsavgift så länge något vållande från bostadsrättsföreningen inte kan bevisas. Skulle det däremot göras klart att bostadsrättsföreningen har vållat den skada som lett till att er användning (exempelvis genom att inte undersöka eller åtgärda skadan) begränsats kan ni ha rätt till skälig nedsättning av årsavgiften.

Jag vill även förtydliga gällande 7 kap. 2 § BRL att den i ert fall enbart blir tillämplig genom att först "passera" 7 kap. 4 § BRL och där uppfylla kriterierna. Detta då ni tillträtt lägenheten, 7 kap. 2 § BRL är i första hand tillämplig då det gäller tillträde till lägenheten för första gången.

Bostadsrättslagen hittar du https://lagen.nu/1991:614.

Vänligen,

Matilda KarlssonRådgivare