FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder23/07/2014

Ne bis in idem

Jag har dömts för drograttfylla och fått 27000 i böter 5 månader senare tar dom mitt körkort och jag får en spärrtid på 1 år. Jag har överklagat på grund av att det blir dubbel bestraffning och fått avslag med hänvisning till RÅ2000ref 65. Till saken hör att jag jobbar som chaufför och blivit av med min försörjning. På det här sättet blir jag 3ggr bestraffad. Till saken hör också att jag har en ADHD diagnos och får alltså köra med Ritalin i kroppen. Ritalin är knarkklassat och är liknande Amfetamin som drograttfyllan gällde. Det ena är lagligt det andra olagligt men båda är som medicin för mig. Min fråga är: Finns det inte förmildrande omständigheter som borde få ner spärrtiden eller till en varning?

Lawline svarar

Hej,

Förbudet mot att lagföra och straffa en person två gånger för samma gärning följer av principen Ne bis in idem ("icke två gånger i samma sak"). I svensk lagstiftning kommer principen huvudsakligen till uttryck i 17 kap. 11 § st. 3 rättegångsbalken men återfinns även i artikel 4 i Europakonventionens sjunde tilläggsprotokoll.

För att utreda huruvida indragning av körkort i förening med ett bötesstraff avseende samma gärning kan utgöra dubbelbestraffning, måste frågan om vad som kan anses utgöra straff juridiskt sätt redogöras.

Begreppen brott och straff är strikt definierade i svensk lagstiftning, se närmare 1 kap. 1-3 §§ brottsbalken (BrB). Det som är av främsta intresse i det aktuella fallet är 1 kap. 3 § BrB där det stadgas att straff enbart avser böter eller fängelse. Lagtexten är olyckligt formulerad då läsaren kan få uppfattningen att även övriga påföljder som t.ex. villkorlig dom, skyddstillsyn och överlämnande till särskild vård anses utgöra straff, men dessa påföljder anses däremot inte vara det i strikt mening.

Indragning av körkort anses utgöra en s.k. sanktion i ett förvaltningsrättsligt sammanhang, jämför t.ex. indragning av läkarlegitimation i samband med ett begånget brott. Indragning av körkort utförs av Transportstyrelsen och anses därmed utgöra ett myndighetsbeslut som hamnar utanför ramen av den påföljd som domstolen dömer ut i samband med brottet i fråga. Av det framförda anses tyvärr inte indragning av körkort utgöra en del av det straff som utdöms av ett begånget brott i juridisk mening, däremot kan rättsläget komma att förändras i framtiden.

Att du är beroende utav ditt körkort p.g.a. av ditt jobb kan utgöra en förmildrande omständighet som leder till en lägre spärrtid avseende indragningen av körkortet. Det är rekommenderat att föra en dialog med Transportstyrelsen angående ärendet.

Med vänlig hälsning,

Sina AminiRådgivare