Nätauktion och avtalsbundenhet - Vad gäller?

Hej, bjöd på en lastmaskin på nätauktion. Reservationspris uppnåddes ej, fick samtal från säljaren att som sa att dom släpper den för 60000 kr över mitt bud. Jag meddelade senare under dagen att jag ej var intresserad. Köpte en annan maskin. Då fick jag ett mejl att dom godkänner mitt bud 60000 under vad dom ville ha. Har detta gått rätt till? Så nu har jag två maskiner.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är lagen om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område (avtalslagen, AvtL). Inledningsvis ska dock framhållas att det kan finnas villkor som jag inte känner till. Vanligtvis bestäms spelreglerna för nätauktioner i förväg och parterna, dvs. köpare och säljare, brukar då behöva acceptera dessa för att kunna nyttja den tjänst som auktionsföretaget erbjuder. Nedan skrivelse kommer därför att ta sin utgångspunkt i de allmänna avtalsrättsliga bestämmelser som följer av avtalslagen.

Enligt den gamla devisen pacta sunt servanda ska avtal hållas. I 1 § AvtL sägs att när anbud (erbjudande om att ingå avtal) och accept (svar på ett sådant erbjudande) överensstämmer och är bekräftad av båda parter uppstår ett rättsligt bindande avtal. Av samma lagparagraf går det också att utläsa anbudsgivaren är bunden av sitt anbud och mottagaren av sitt svar. Du är (var) således bunden av ditt ursprungliga bud. Exakt hur länge bundenheten varade vågar jag dock inte svara på, men frågan är samtidigt ganska ointressant eftersom säljaren lät meddela att du kunde få köpa lastmaskinen för att ett annat (högre) pris (se nästa stycke).

I 6 § 1 st. AvtL anges att svar som innebär att anbud antas, men som på grund av tillägg, inskränkning eller förbehåll inte överensstämmer med anbudet, ska gälla såsom avslag i förening med nytt anbud. Språkbruket är något ålderdomligt, men bestämmelsen innebär i klartext att säljarens accept, vilket avvek från ditt ursprungliga bud genom att innehålla en prisjustering, ses som ett nytt anbud vilket det sedan stod dig fritt att anta eller förkasta. Ett sådant svar kallas för övrigt för en oren accept och likställs som sagt med ett avslag på det ursprungliga anbudet i kombination med ett nytt bindande anbud från den som har svarat, dvs. säljaren i det här fallet.

Eftersom du valde att tacka nej till säljarens förslag om det pris som låg 60 000 kr över ditt eget bud har, såvitt jag kan bedöma, inget rättsligt bidande avtal kommit till stånd. Det sista inkomna erbjudandet om en köpeskilling i enlighet med ditt ursprungliga bud har du ju inte heller tackat ja till varför den delen torde vara en icke-fråga. Men jag vill återigen påminna om att jag inte känner till om det eventuellt förelåg några särskilda villkor för deltagandet i den här auktionen eller vad som i övrigt anses brukligt på området för nätauktioner, jfr 1 § 2 st. AvtL.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Sammanfattningsvis och mot bakgrund av ovanstående samt utifrån informationen i din ärendebeskrivning bedömer jag att du inte är skyldig att köpa den lastmaskin som auktionerades ut på nätet.

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare