Narkotikabrott av normalgraden eller inte?

Hej!

Jag fick precis husrannsakan och erkände att jag köpt narkotika online.

Dom tog det jag hade i lägenheten vilket var:

2g Svamp

80mg 2CB

200mg Elvanse

100mcg LSD

Dom sa att det skulle räknas som narkotikabrott av normalgraden, men hur kan det göra det när jag sett att mängdgränsen innan det blir normalgraden för dessa substanser är mycket högre?

Och tror ni att jag kan riskera fängelse? Jag har aldrig blivit straffad förut.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Av din fråga tolkar jag det som att du undrar vart gränsen går för ringa narkotikabrott och narkotikabrott av normalgraden, samt påföljden (straffet) för narkotikabrott av normalgraden. Av narkotikastrafflagen 1§, (NSL) framgår det vilka handlingar som klassas som narkotikabrott.

Hur görs bedömningen om det är ringa eller narkotikabrott av normalgraden?

Bedömningen huruvida en gärning ska klassas som ringa narkotikabrott, 2§ NSL eller narkotikabrott av normalgraden 1§ NSL avgörs med hänsyn till arten och mängden narkotika och övriga omständigheter.

Att hänsyn tas till arten av narkotikabrott innebär att man beaktar om det är en tyngre typ av narkotika. Till exempel brukar heroin och kokain klassas som narkotikabrott av normalgraden, jämfört med cannabis som skulle kunna leda till att brottet ses som ringa.

Att hänsyn tas till mängden narkotika innebär att narkotika i mindre mängder klassas som ringa, jämfört med större mängder narkotika då sannolikheten är större att innehavet klassas som narkotikabrott av normalgraden.

Hur har domstolen bedömt i enskilda fall?

Vart gränsen går mellan ringa och narkotikabrott av normalgraden avgörs utifrån omständigheterna i det enskilda fallet. Exempel på hur domstolen har bedömt i olika fall kommer jag kort att ange. I rättsfallet NJA 2012 s.849 ansåg domstolen att innehav av 50 ecstasytabletter var narkotikabrott av normalgraden, medan innehav av 5 ecstasytabletter ansågs vara ringa narkotikabrott. I rättsfallet NJA 2008 s.653 ansågs innehav av 0.73 gram kokain för eget bruk utgöra narkotikabrott av normalgraden. I hovrättsfallet RH 2014:31 ansåg domstolen att olovlig framställning av mindre mängd cannabis för eget bruk vara ringa narkotikabrott. Vidare i RH 2008:49 ansågs innehav av två subutextabletter 8 mg vara ringa narkotikabrott. Sammantaget avgörs det i det enskilda fallet utifrån alla omständigheter, arten och mängden av narkotika.

Påföljden (straff) för ringa narkotikabrott och narkotikabrott av normalgraden

Straffet för narkotikabrott av normalgraden är fängelse upp till 3 år enligt 1§ NSL. Om brottet bedöms vara ringa narkotikabrott är straffet böter eller fängelse i högst sex månader, 2§ NSL. Vilket straff som blir aktuellt avgörs av domstolen i det enskilda fallet och beroende på om det är ringa eller narkotikabrott av normalgraden.

Slutsats

Huruvida narkotikabrott bedöms vara ringa eller av normalgraden bedöms utifrån kriterierna, arten, mängden och övriga omständigheter. Det är svårt att säga specifikt om ditt fall anses vara av normalgraden eller inte, utifrån de rättsfall jag nämnde ovan som handlade om ecstacy, cannabis och kokain. Å andra sidan, kan det tala för att det görs en mildare bedömning i och med att det inte gäller innehav av ecstacy eller kokain. Sammantaget avgörs bedömningen i det enskilda fallet då domstolen beaktar alla omständigheter, arten och mängden av narkotika.

Jag hoppas att mitt svar har gett dig viss vägledning. Du får gärna höra av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Linnéa LingemarkRådgivare