Narkotikabrott

Hej!

Om man köper narkotikaklassad medicin via internet (utan recept) för att begå Självmord, men misslyckas med självmordet och överlever- skulle man då få en dom på sig för att man handlat medicin olagligt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Av din fråga tolkar jag det som att du undrar om en person köper narkotikaklassad medicin via internet med avsikt att ta livet av sig men senare överlever, kan leda till straffansvar. I mitt svar kommer jag att utgå ifrån detta och tillämpa narkotikastrafflagen (NSL). Om du känner någon som behöver hjälp eller stöd, kontakta någon av stödlinjerna längst ned.

Olagligt att köpa narkotikaklassad medicin utan recept?

Den som olovligen (utan recept från läkare) innehar, brukar eller tar annan befattning med narkotika döms, om gärningen sker uppsåtligen för narkotikabrott till fängelse i högst 3 år, 1§ 6 punkten NSL. Om brottet är att anses som grovt, att personen innehar en större mängd narkotika kan personen dömas för grovt narkotikabrott till fängelse i lägst två och högst sju år, 3§ NSL.

Att en person innehar narkotika innebär till exempel att personen har narkotikan i sin ficka, väska eller likande ställe, dvs. att person har det på sig. Dessutom, måste personen ha uppsåt för att kunna bli dömd för narkotikabrott. Det innebär att gärningspersonen (den som köper narkotikan) är medveten att handlingen är straffbar, alternativt att personen var medveten om risken och var likgiltig inför riskens förverkligande, att det är en brottslig handling.

Slutsats

Utifrån narkotikastrafflagen är det en straffbar handling att köpa narkotikaklassad medicin via internet utan recept oavsett för vilket syfte det görs. Detta kan leda till att personen blir dömd för narkotikabrott antingen av normalgraden eller grovt brott beroende på mängden och sorten av narkotika.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har flera frågor får du göra höra av dig!

Om du känner någon som behöver hjälp eller stöd, kontakta någon av stödlinjerna:

Polisen 114 14

Självmordslinjen 90 101

Anhöriglinjen 0200-239 500

Föräldralinjen 020-852 000

Jourhavande medmänniska 08-702 16 80

Hjälplinjen 0771-22 00 60

Bris 116 111

Vänliga hälsningar,

Linnéa LingemarkRådgivare