Näringsidkare betalar inte tillbaks konsument vid fel i tjänst.

Köp av tjänst, renovering av byggnation på fastghet som utförts. Betalning gjorts . Därefter fel upptäckta varför reklamation till byggfirman gjörs. Reklamationen ignoreras av näringsidkaren. Hur/om kan återbetalning krävas ? Om det inte finns några pengar trots att vi överväger advokathjälp, vad händer då? Hur går vi vidare? Kan vi bli utan ersättning samt själv få betala de felNäringsidkaren har ett handelsbolag.

Lawline svarar

Hej Nina,

Det billigaste vid konsumenttjänster är att vända sig till allmänna reklamationsnämnden (ARN), men de kan endast svartlista en näringsidkare som inte betalar tillbaka och alltså inte tvinga denne.

Sen kan man då vända sig till kronofogden och göra en ansökan om betalningsföreläggande enligt Lag (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning som du hittar https://lagen.nu/1990:746

Om motparten då väljer att bestrida betalningsföreläggandet så måste ni välja att stämma i en tingsrätt för att få en lagfart på skulden. Om summan rör mindre än ett halvt basbelopp kan man få målet behandlat som ett småmål, vilket innebär att det bara är en domare och att ingen av parterna kan begära ersättning för advokat, utan endast för rättshjälp.

Vinner man i rätten kan man genomföra utmätning av egendom för att betala företagets skulder. Eftersom det är ett handelsbolag svarar alla dess bolagsmän personligen för företagets skulder och man kan utmäta skulderna ur bolagsmännens personliga egendom.

Alternativt kan ni också ansöka om att företagets sätts i konkurs. Om en konkursansökan grundas på en skuld som har fastställts i domstol skall den i regel godtas, medan skulden skall prövas vid ansökan om så inte är fallet. Det kan vara lättare, och billigare, att först försöka göra en konkursansökan innan man stämmer i domstol.

Dock är det så att om motparten inte har några pengar, eller tillräckligt med pengar, för att ersätta er (särskild med domstolskostnader, om ni skulle försöka stämma denne) så finns det inte heller något att hämta. Ett uttryck som används är att "det går inte att lugga den flintskallige". Lyckligtvis så är det i regel så att det finns bestämmelser som säger ungefär att om motparten överfört egendom till andra något år eller så innan konkursen så skall den egendomen ändå räknas som om den tillhörde denne. Jag föreslår att ni kontaktar en advokat för att få ett mer utförlig och täckande rådgivning.

Thomas HefnerRådgivare