FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll11/03/2018

När upphör underhållsstödet?

Ställde precis en fråga ang mitt barn som tar studenten nästa år ang underhållstöd.när det upphör.fick svar.på det jag frågade ifrån er råkade trycke nej istälket för.ja men om han sen väljer att sen efter studenten väljer att förtsätta studera måste.jag.betala underhållstöd igen??.mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om ditt barn har rätt till underhållsstöd om han fortsätter studera på en eftergymnasial utbildning.

Det kan inledningsvis sägas att regler om förälders underhållsskyldighet finns i föräldrabalken.

Huvudregel för underhållsskyldighet är att den slutar gälla när barnet fyller 18 år med undantag för om barnet fortfarande går i skolan efter denna tidpunkt. Underhållsskyldigheten gäller då fram tills barnet fyllt 21. Det är endast studier i grundskolan, gymnasieskolan eller annan jämförbar utbildning som räknas som skola. (7 kap. 2 § andra stycket föräldrabalken). "Annan jämförlig utbildning" kan exempelvis vara att läsa upp ofullständiga betyg på komvux.

Ditt barn har alltså endast en rätt till underhållsstöd så länge han går i gymnasiet. Vill han fortsätta studera på högre nivå kommer underhållsstödet upphöra. Detta eftersom högskola eller universitet inte kan jämföras med grundskola, gymnasium eller "annan jämförbar utbildning".

Vänligen,

Maria SimeonidouRådgivare