FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll03/03/2018

När upphör underhållsskyldigheten till sitt barn?

Jag har en son som aldrig bott hos mig han bor hos en annan familj jag betalar underhållsstöd varje månad till försäkringskassan han fyller 18 år i juni månad han tar studenten nästa år i juni hur länge.måste jag betala underhållsstöd till försäkringskassan? mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Denna fråga aktualiserar föräldrabalken (FB).

I föräldrabalken 7 kap 1 § framgår att föräldrar till ett barn ska betala underhåll till sitt barn. Det är denna bestämmelse som är grunden för din underhållsskyldighet. I andra stycket av denna bestämmelse framgår följande:

"Underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller arton år. Går barnet i skolan efter denna tidpunkt, är föräldrarna underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, dock längst intill dess barnet fyller tjugoett år. Till skolgång räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan och annan jämförlig grundutbildning."

Detta innebär alltså att du är underhållsskyldig fram till dess att ditt barn tar studenten.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Tveka inte att fråga igen eller att kommentera nedan om du har fler funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare