FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt25/08/2017

När upphör en förälders försörjningsplikt?

Har jag skyldighet att försörja min 23 årige son som bor hemma och har försörjningsstöd?

Enligt försörjningsstöd ska han bara betala 1007 kr till mig varje månad det tycker jag är för lite, vad kan jag göra? Ni kanske tycker att det är en fråga som inte passar här men jag vill veta mina rättigheter. Vad ska jag annars vända mig tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Du behöver inte försörja din son

Föräldrar har försörjningsplikt fram till att barnet fyller 18 år. Skulle barnet gå i skolan efter att denne har fyllt 18 är föräldrarna försörjningsskyldiga fram till att barnet fyller 21 år. Du är alltså inte skyldig att försörja din 23-åriga son. (7 kap 1 § 2 st föräldrabalken, här)

Socialtjänsten kan ge svar

Angående hur du ska göra för att få mer än 1007 kr från din son är det absolut en fråga du kan ställa till oss. Dock är det svårt för mig att bedöma om det är en rimlig summa eller inte eftersom jag inte vet vad ni har för inkomster och utgifter samt hur socialtjänsten har motiverat sitt beslut. Jag skulle rekommendera att du pratar med din son om att du känner att det är för lite pengar och att ni sedan tar kontakt med socialtjänsten i er kommun. De kan då ge dig ett svar på om det är möjligt att öka den summan.

Hoppas du känner att du fått någorlunda svar på dina frågor, annars är det bara att höra av dig i kommentarsfältet här nedan. Skulle du vilja har mer kvalificerad hjälp via telefon är du varmt välkommen att boka tid hos Lawline Juristbyrå, här.

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare