När upphör egendom att vara samboegendom?

Vi är sambo sedan många år tillbaka, köpte lägenhet i Norrköping 2017 och båda är delägare, har gem bolån. Om jag flyttar till Stockholm för att jobba och bo men kvarstår folkbokförd i Norrköping på nuvarande adress avslutas vår sambolagen?Kan min sambo krångla till? Behöver jag förstärka min skydd? Hur?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Generella utgångspunkter i frågan

I din situation aktualiseras sambolagen (2003:376) eftersom det enligt din fråga är två personer som bor tillsammans i ett parförhållande (1 § sambolagen). Det din fråga verkar ta syfte på är huruvida er gemensamma bostad fortfarande kommer omfattas av sambolagen när du flyttar från bostaden. För att besvara frågan måste först fastställas om bostaden utgör samboegendom eller ej. Bostaden är samboegendom om den är inköpt för gemensamt bruk, alltså att ni båda ska bo i den tillsammans (3 § sambolagen). Av din fråga framgår det att båda är delägare till bostaden varav det tycks troligt att den är inköpt för gemensamt bruk och därav är att anse som samboegendom.

Vad händer med lägenheten?

Följaktligen ska det klargöras om bostaden kommer fortsätta att utgöra samboegendom eller ej när du flyttar från den men fortfarande kommer vara folkbokförd där. Ett samboskap upphör när samborna flyttar isär (2 § sambolagen). Dock kommer du att stå kvar som folkbokförd och inget i din fråga tyder på att du och din sambo har bestämt er för att sluta vara ett par. Det verkar som att enda anledningen att du kommer bosätta dig på annan ort är för arbetets skull. Gällande denna bit till huruvida samboskapet då ska anses upphört finns det inte tydlig rättspraxis kring och sambolagen har inte heller någon reglering kring just denna situation. Här får istället en bedömning göras i varje enskilt fall och faktorer som kan påverka är hur länge du ska vara bosatt på den ort du jobbar samt hur ofta du kommer tillbaka till den gemensamma bostaden.

Vad händer nu?

Oavsett om det skulle anses att samboskapet upphör i och med att du bosätter dig på annan ort eller ej påverkar inte utgången av situationen kring bostaden. Då den som tidigare nämnts är att anse som samboegendom kommer den delas lika mellan er sambos vid samboskapets upphörande (8 § och 16 § sambolagen). Du har alltså rätt till halva värdet av bostaden om samboskapet skulle upphöra. Dock kan du och din sambo välja att avtala om annat kring bostaden och övrig samboegendom (9 § sambolagen).

Hoppas det var svar på din fråga!

Mvh,

Caroline BåghammarRådgivare