När träder ett beslut om vårdnad i kraft?

om man har gemensam vårdnad och den ena bestämmer sig för att avsäga sig vårdnaden via ett ombud , hur lång tid tar det innan beslutet träder i kraft?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Står ett barn under gemensam vårdnad och en av föräldrarna vill få till stånd en ändring i vårdnaden kan denne föra talan om en sådan ändring (se föräldrabalken (1949:381) (FB) 6 kap. 5 §. Är föräldrarna överens om ändringen kan de föra talan tillsammans genom en gemensam ansökan, FB 6 kap. 17 §. Rättens bedömning om huruvida talan ska bifallas eller ej ska grundas på vad som är bäst för barnet.

Rättens beslut om vårdnad vinner laga kraft efter tre veckor och går därefter inte att överklaga, se lagen (1996:242) om domstolsärenden 38 §. När så är fallet kan verkställighet av beslutet sökas hos tingsrätten i den ort där barnet har sin hemvist, se FB 21 kap. 1 §.

Hoppas att detta gav svar på din fråga. Om inte, är du välkommen att ställa en följdfråga här nedan.

MVH

Lawline RådgivareRådgivare