FrågaAVTALSRÄTTAvtal22/02/2018

När träder en framtidsfullmakt i kraft?

Jag har laddat ner en framtidsfullmakt och vi har skrivit på den med alla underskrifter som behövdes.

Ska man skicka in den någonstans för att få den registrerad? Hur ser det ut när den träder i kraft?

Vad/vem avgör när den ska träda kraft? Andra intyg?

Skickar man kopior på detta till banker o övriga?

Berätta om övergången!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna avseende framtidsfullmakt finner du i lagen om framtidsfullmakter.

De formkrav som är uppställda för en sådan fullmakts giltighet är att den upprättats skriftligen och bevittnats av två vittnen (4 §). Det ska även klart framgå, att det är en framtidsfullmakt, vem eller vilka som är fullmaktshavare, vad fullmakten omfattar, samt andra villkor i det fall sådana finns (5 §). Fullmakten träder därefter i kraft efter att fullmaktsgivaren har förlorat sin förmåga att ta beslut avseende de frågor fullmakten omfattar. Det är fullmaktshavaren som avgör under vilka omständigheter fullmakten träder i kraft. Man kan också få detta prövat i domstol (9 §, 11 § & 1 §).

Det finns alltså inte några krav på registrering för fullmakten för att den ska kunna träda i kraft enligt dessa regler. Det räcker med att fullmakten är skriftlig, tydligt utformad och bevittnad av två vittnen.

Har du några frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare