FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 28/02/2018

När tillkom kravet i LAS på att vikariat över en viss tid skulle övergå till en tillsvidareanställning?

När kom förändringen i LAS (under 80- eller 90-talet?) som innebar att alla inom kommunal verksamhet, som vid lagändringens tillkomst, gått som vikarie över en viss tid under en viss tidsperiod, automatiskt blev fast anställda. Behöver informationen för genomgång och uppdatering av pensionsgrundande tid av anställningar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder sig till Lawline med din fråga!

Eftersom LAS inte har några särskilda bestämmelser kring kommunal verksamhet antar jag att du hänvisar till 5a § LAS som kräver att en allmän visstidsanställning övergår till en tillsvidareanställning om en arbetstagare har haft hen hos en arbetsgivare i sammanlagt mer än två år under en femårsperiod.

Den första versionen av den paragrafen trädde i kraft 1 januari 1997 och tillät allmän visstidsanställning högst tolv månader under tre år. De som arbetade mer än så under 3 år skulle ses som tillsvidareanställda. Förarbete som föranledde ändringarna kan du även läsa här.

Hoppas det besvarade din fråga!

Amanda OlssonRådgivare