FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder12/03/2023

När skickas inbetalningskortet för dagsböter ut?

Om man blivit dömd till dagsböter i tingsrätten, kommer boten hem direkt efter eller väntar dom med att skicka ut den tills tiden för överklagan gått ut?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det du skriver som att du blivit dömd till dagsböter i tingsrätten. Nu är din fråga när du kommer få ”boten” utskickad till dig. Vissa relevanta regler för detta finns i rättegångsbalken (RB).

Min tolkning är att ett inbetalningskort kommer att skickas ut först efter överklagandetiden gått ut
Du skriver att du blivit dömd till dagsböter i tingsrätten. En brottmålsdom från tingsrätten kan överklagas inom tre veckor från dagen då domen meddelades (51 kap. 1 § RB). Efter att denna tid för överklagan gått ut och ingen har överklagat kallas det att domen vinner laga kraft, vilket betyder att domen blir slutgiltig.

Du har blivit dömd till dagsböter och därmed kommer du få ett inbetalningskort skickat till dig från Polismyndigheten. Du har sedan 30 dagar på dig att betala från den dag domen vann laga kraft. Min tolkning är att inbetalningskortet kommer att skickas till dig först efter det att domen vunnit laga kraft. Jag skulle dock säga att det viktigaste inte är när inbetalningskortet skickas ut till dig. Det viktigaste är att du i vilket fall som helst inte behöver betala boten förrän efter det att domen vunnit laga kraft, närmare bestämt inom 30 dagar därefter.

Vill du läsa mer om betalning av dagsböter kan du göra det på Sveriges Domstolars hemsida, samt på Polismyndighetens hemsida.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du har några ytterligare funderingar, är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Vänligen,

Hugo Wejsfelt BorellRådgivare