När ska månadslönen utbetalas?

Hej! Är det sant att en åkare måste betala ut lönen redan första månaden om man har månadslön?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

Med vilka intervaller lön och andra förmåner ska utbetalas finns inte reglerat i lag utan brukar istället framgå av det enskilda anställningsavtalet. I många fall regleras detta även i kollektivavtal. Saknas ett sådant kan sedvänjan i branschen alternativt lokal praxis inom en viss organisation bli styrande för när utbetalning av lön normalt ska ske.

I inkomstskattelagen (IL) finns däremot bestämmelser som styr hur den skattemässiga redovisningen av lön ska gå till för arbetstagare (i IL används begreppet inkomst av tjänst för fysiska personer) och hur en löneutgift för arbetsgivaren ska redovisas som en kostnad i dennes näringsverksamhet. IL reglerar dock inte alls när eller hur en ersättning ska betalas. Det är uteslutande en så kallad civilrättslig fråga. Med andra ord en fråga för parterna i avtalet, vilket är arbetsgivaren och arbetstagaren i det här fallet.

Vid ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan, via den kostnadsfria telefonrådgivningen eller genom några av våra betaltjänster.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare