När ska jämkning av ett testamente ske?

Hej!

Jag har nyligen fått reda på att min pappa (som är vid liv) har skrivit ett testamente med sin sambo om att om han dör först ska hans tillgångar gå till henne. Men eftersom jag och min bror (hans enda barn) har rätt till laglott och 25% var undrar jag om hur jämkning ska ske. Ska man begära jämkning nu när han är vid liv (och inom 6mån) eller begärs jämkning endast om/när han avlider. Alltså är det något att bry sig om nu eller begär man jämkning senare när det blir aktuellt med laglott?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor som berör arv och testamente regleras i ärvdabalken (ÄB).

Bröstarvinges rätt till laglott & jämkning av testamente

Som bröstarvinge (barn till den avlidne) har man alltid rätt till arv genom sin laglott, 7 kap. 1 § ÄB. Laglotten är halva arvslotten och en förälder kan alltså inte inskränka barnets arvsrätt till mer än hälften av arvslotten.

Däremot är ett testamente som gör en bröstarvinge arvslös giltigt och det krävs därför att den arvinge som vill ta del av arvet genom sin laglott begär jämkning av testamentet. Det ska göras inom sex månader från att denne blivit delgiven testamentet, 7 kap. 3 § ÄB.

Delgivning av testamente

Som legal arvinge, till exempel bröstarvinge, har man alltid rätt att bli delgiven testamentet. Delgivningen sker genom att en bestyrkt kopia överlämnas till varje legal arvinge, 14 kap. 4 § 1 st. ÄB. Tidsfristen om sex månader börjar således löpa från det att arvingen blivit delgiven testamentet på angivet sätt.

Precis som du skriver i din fråga har du och din bror rätt att få ut arv (i form av laglott) efter det att din pappa avlidit. I frågan framgår inte riktigt om det är så att du har blivit delgiven ett testamente så som ovan har beskrivits, eller om du endast har hört att han skrivit ett testamente där han testamenterat bort sin egendom till annan än dig och din bror. Jag utgår dock från att du inte blivit delgiven testamentet på så sätt som ska ske för att tidsfristen om sex månader ska börja löpa, då denna delgivning vanligtvis sker efter det att personen avlidit. I sådana fall kan du vänta tills det att du får ta del av testamentet och begära jämkning av det inom de närmsta sex månaderna.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Maja VinstenRådgivare