FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt26/04/2018

När ska ett omhändertagande med stöd av LVU upphöra?

Hej! Min son är 18 år. När han fortfarande var minderårig omhändertog socialen honom mot vår vilja och satte honom på LVU-hem. Jag ville göra en hemtagningsbegäran, men de säger att jag inte kan göra det eftersom han redan är myndig. Varför hålls han då kvar mot hans vilja på LVU om han är vuxen? Varför får inte jag göra en hemtagningsbegäran då enligt soc han räknas som minderårig eftersom de fortfarande har kvar honom?`

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vård enligt LVU kan inledas på två grunder. Den första grunden för vård är om det på grund av fysisk eller psykisk misshandel, otillbörligt utnyttjande, brister i omsorgen eller något annat förhållande i hemmet finns en påtaglig risk för att den unges hälsa eller utveckling skadas, enligt 2 § LVU. Den andra grunden för vård är om den unge utsätter sin hälsa eller utveckling för en påtaglig risk att skadas genom missbruk av beroendeframkallande medel, brottslig verksamhet eller något annat socialt nedbrytande beteende, enligt 3 § LVU. Den första regeln hänför sig alltså till förhållandena i hemmet medan den andra bestämmelsen tar sikte på den unges egna beteende. Vilken av dessa grunder som vården har beslutats på är avgörande för när vården måste upphöra.

Den grundläggande bestämmelsen är att vården alltid ska upphöra när den inte längre behövs. Om det gäller vård enligt 2 §, dvs att den unge beretts vård med hänvisning till förhållanden i hemmet, så ska vården upphöra senast när den unge fyllt 18 år. Så om socialtjänsten omhändertog din son med stöd av 2 § LVU så ska vården redan ha upphört. Om vården istället har beslutats med stöd av 3 § LVU så ska vården upphöra senast när den unge fyller 21 år. Det innebär att om din son är omhändertagen på grund av sitt eget beteende så måste inte vården upphöra fören han fyller 21 år.

Du kan inte göra en hemtagningsbegäran eftersom din son är över 18 år och du därför inte längre är hans vårdnadshavare och därmed inte part i ärendet.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RappmannRådgivare