När ska det beslutas om betänketid för skilsmässa?

Min fru vill skiljas och jag vill det inte. Hon har enskilt skickat in skilsmässopapper som jag fått delgivning på (med betänketid).

Jag fick papper för några dagar sedan, men har inte skrivit på eller skickat in då jag behöver tiden som delgivning+betänketid ger mig för att ordna med praktiska saker (min ex vill snabbt komma vidare med försäljning av hus et c och har visat att hon inte kommer ge mig den tiden).

Idag (tre dagar efter delgivningen) får jag ett mejl från tingsrätten att hon inte längre vill ha betänketid. Vad händer om jag inte svarar på det mejlet/delgivning över huvud taget? Kommer hennes krav om avslutad betänketid gå igenom eller kommer det per automatik bli de sex månader som sattes från början från det datum jag ansett blivit delgiven?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Reglerna om skilsmässa, det som juridiskt benämns äktenskapsskillnad, finns i äktenskapsbalken (ÄktB). Om du och din fru är överens om att ni ska skiljas kan ni som huvudregel få beslutat om skilsmässa direkt. Däremot ska skilsmässan föregås av en betänketid om ni båda, trots att ni är ense om skilsmässa, begär det. Skilsmässan ska föregås av en betänketid även om någon av er varaktigt bor tillsammans med barn under 16 år som står under vårdnad av någon av er (5 kap. 1 § ÄktB). I ert fall tolkar jag det som att det är din fru som begärt skilsmässa, varför 5 kap. 2 § ÄktB aktualiseras. Enligt bestämmelsen har hon i sådana fall bara rätt till skilsmässa efter betänketid.

Min rekommendation är att du svarar på delgivningen och yttrar dig till tingsrätten om att du inte vill att ni ska skiljas. Då har du gjort klart att det endast är din fru som vill skiljas och skilsmässan ska föregås av en betänketid om sex månader (jfr 5 kap. 2 § ÄktB).

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare