När ska bodelning mellan sambor ske?

Hej. Min sambo säger att hon har 1 år på sig att köpa ut mig. Vi är ej gifta! Vi har inget datum sagt när vi bestämde oss för att separera.

Så då skulle hon i praktiken kunna tvinga mig kvar i huset och inte sälja eller ge mig pengar för huset. Detta kan ej stämma.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Reglerna om vad som gäller för sambos finns i sambolagen (SamboL).

Bodelning

När ett samboförhållande upphör ska en bodelning göras om någon av samborna begär det (SamboL 8 §). En bodelning innebär att allt som är samboegendom ska delas mellan er, vilket är er gemensamma bostad och bohag (SamboL 3 §). När en bodelning görs ska ni alltså dela på huset, till exempel genom att din sambo som du skriver köper ut dig.

När ska bodelning ske?

En bodelning ska göras när samboförhållandet upphör, och ska begäras senast ett år från att samboförhållandet upphör (SamboL 8 §). Ett samboförhållande upphör om någon av samborna gifter sig, flyttar ut eller dör, men även då någon av samborna ansöker om bodelningsförrättare (SamboL 2 §). Om du ansöker om bodelningsförrättare kommer samboförhållandet alltså officiellt ha upphört, och en bodelning ska då göras.

Som svar på din fråga har din sambo alltså rätt i att det senast är om ett år som ni kan bodela. Hon har dock ingen rätt att vänta tills dess om du ansöker om bodelning redan nu. Hon kan inte tvinga dig att vänta ett år bara för att den senaste tidpunkten att bodela är om ett år.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare