När samboförhållandet upphör ska den som behåller bostaden ersätta den andra

Hej!

Vid separation från ett samboförhållande med en gemensam bostad (villa). Köpt tillsammans för samboförhållandet. Vad gäller om den ena parten lämnar bostaden och ansvaret för fastigheten innan bodelning är avklarat? Kan man då kräva något ekonomiskt av den parten som lämnat eller rent av lösa ut personen från fastigheten?

Med vänlig hälsning.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om villan är köpt för gemensam användning ska den ingå i bodelningen
I bodelningen ingår samboegendom, dvs gemensamt bohag och bostad, SamboL 3 §. Om villan köptes under samboförhållandet med syfte att samborna skulle bo där tillsammans så utgör den gemensam bostad, SamboL 5 § 1 st 1p. När egendomen från bodelningen ska delas upp kan det innebär att ena parten får fastigheten medan den andre får annan samboegendom.

Den som är i störst behov av bostaden har rätt till den
Enligt sambolagen är det den som är i störst behov av bostaden som har rätt att behålla den, SamboL 16 § 2 st. Oavsett vem som bäst behöver bostaden kan parterna dock alltid avtala om vem som ska behålla bostaden.

Eftersom den ena parten har flyttat ut förstår jag det som att parterna är överens om vem som ska behålla bostaden. Den part som bor kvar i bostaden kan därmed lösa ut den andra. Den som har flyttat ut har rätt till kompensation för halva värdet av fastigheten. Den som bor kvar kan kompensera den andra antingen genom att betala eller genom att den andra får samboegendom som uppgår till halva värdet av fastigheten. Den som tar över fastigheten tar också över de skulder som fastigheten är förenad med.

Sammanfattningsvis ska den part som bor kvar i fastigheten betala eller utge samboegendom som kompenserar den andra för hens andel i boet (efter bodelningen).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Louise BergstrandRådgivare