När räknas man som sambos enligt Sambolagen?

Hej,

Kontaktar er angående en fråga om Sambolagen.

Jag och min flickvän har varit tillsammans i 4,5 år. Vi har bott ihop i ca 2 år. Jag köpte en lägenhet i juni 2016 som var ett renoveringsobjekt. Lägenheten är köpt i syfte att vi båda ska bo där och bådas våra namn står på dörren idag.

Renoveringen tog mycket längre än planerat är först i år (2018) januari nästintill färdig, dvs golvet är på och en toalett har funnits tillgänglig sedan juni förra året. Men köket är fortsatt på gång att sättas in.

Sedan november förra året har jag och min flickvän gjort slut. Jag undrar nu om han har möjlighet att göra anspråk på lägenheten då vi inte bott ihop sedan mars förra året?

Jag har bott i renoveringen och hon har bott i en annan lägenhet.

Om hon har möjlighet att göra anspråk på bodelning - hur länge har hon möjlighet att göra det? Fram till mars 2018 då hon flyttade ut ur vår dåvarande samvaro?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga kokar egentligen ner till om ni räknas som sambos enligt Sambolagen eller inte. Eftersom du redan konstaterat att lägenheten köptes för att ni båda skulle bo där tillsammans, kommer lägenheten att räknas som samboegendom om ni ses som sambos i lagens mening.

Kort och gott kan jag konstatera att lägenheten inte innefattas som samboegendom: 1 § Sambolagen reglerar vad som avses med sambor. Enligt lagen menar man med en samborelation två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll och där ingen av samborna är gift.Eftersom er samborelation upphörde innan ni båda kunde flytta in i lägenheten/ni inte har bott i lägenheten tillsammans när den var ett renoveringsprojekt, räknas ni inte som sambos enligt lagen.

Hon har därför ingen möjlighet till att göra anspråk på lägenheten genom en bodelning.

Med vänlig hälsning,

Maria MakdesiRådgivare