När räknas man som sambos?

Hej jag undrar när man räknas som sambo?

Anledningen är att jag två månader i rad blivit nekad försörjningsstöd och även nödansökan avslogs då socialtjänsten räknar min pojkvän som min sambo trots att han bor och är skriven på annan ort.enligt dom räknas man som sambo efter sju dagar men den infon hittar jag inte någonstans i socialtjänstlagen.han vistas hos mig i omgångar då jag har polyneuropati efter cancerbehandling och behöver hjälp i min vardag när jag får skov och blir starkt rörelsehindrad.kan dom verkligen neka mig hjälp ekonomiskt?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Definitionen av när man räknas som sambo hittar vi i Sambolagen.

Där framgår endast att två personer anses sambos om dem stadigvarande bor ihop i ett parliknande förhållande med gemensamt hushåll (1 § Sambolag). Det avgörande blir alltså om ni kan anses bo tillsammans.

Stadigvarande bor ihop?
Vad som menas, vilket framgår av lagkommentarerna, är en inte alltför kortvarig förbindelse. Enligt tidigare fall har 11 veckor ansetts räcka för att paret skulle anses var sambos (RH 2005:34). Vidare framgår det att om två personerna inte är folkbokförda på samma adress anses det utgöra en presumtion för att ett samboförhållande INTE föreligger. Det innebär, att eftersom din sambo är skriven på annan ort så ska socialtjänsten utgå från att ni inte är sambos.

Det sker alltså en helhetsbedömning och kriterierna är inte helt självklara. Att någon av personerna behåller tidigare bostad säger förarbetena till lagen samt har domstol tidigare bedömt talat för att samboförhållande inte föreligger (prop. 2002/03:80 s. 44. och NJA 1994 s. 256).

Min bedömning
Utifrån det du beskriver är ni i lagens mening inte sambos. Eftersom ni inte är folkbokförda på samma adress och utgångspunkten därför är att ni inte är sambos, ligger bevisbördan på socialtjänsten.

Vad kan du göra?
Beslut taget av socialtjänsten kan överklagas genom förvaltningsbesvär till förvaltningsdomstol, se 16 kap 3 § Socialtjänstlagen. Du kan då beskriva varför du överklagar (förklara varför ni inte är sambos och varför beslutet varit felaktigt) så ska socialtjänsten ompröva beslutet. Nästa steg är att ta ärendet till förvaltningsdomstol. Om socialtjänsten inte kommer fram till någon annan slutsats har dem skyldighet att skicka det vidare till förvaltningsdomstolen

Jag önskar dig all lycka till med ditt ärende och hör gärna av dig igen vid ytterligare funderingar!

Sara HillRådgivare