När räknas man som sambo?

Hej. Vi har gemensamma barn. Och jag bor på en adress och barnens pappa bor på en annan ort. Och jag följer med till läkaren och barnens pappa hjälper mig med min ekonomi för jag kan inte hålla i pengarna. Räknas det som sambos? Hur ska vi kunna bevisa för försäkringskassan att vi inte är sambos. Och jag har varit hos barnen 1 vecka i månaden. och han har 2 barn sen innan dom och mina barn ville att jag skulle vara hos dem 1 vecka i månaden dom ville det. Så de har dragit in bostads o tillägg från oss borda. Och underhåll från barnens pappa. Han har ensam vårdnad för våra barn.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt lagens mening räknas man som sambo om man stadigvarande bor med varandra i ett parförhållande och har ett gemensamt hushåll (se 1 § första stycket sambolagen). Det är den faktiska situationen som är avgörande.

Vid bedömningen av om man anses stadigvarande bo tillsammans kan man ha som utgångspunkt att man åtminstone bör ha bott 6 månader med varandra och att inget datum bestämts för när man ska sluta bo tillsammans. Om man däremot köpt gemensam bostad bör man räknas som samboende stadigvarande från dag 1. Bedömningen av parförhållande tar sikte på den mer känslomässiga delen och där vägs t.ex. in om man har eller haft ett sexuellt samliv. Med gemensamt hushåll ska även förstås ekonomiska samarbeten i vidare mening. Man behöver alltså inte ha gemensamma konton osv.

Samboskap brukar presumeras när två personer är folkbokförda på samma adress och har gemensamma barn. Presumtionen innebär att ni kan komma att räknas som sambos tills du/ni lagt fram tillräckligt med bevis som talar för motsatsen. Det faktum att ni inte längre bor på samma adress talar starkt för att ni inte bör räknas som sambos. Det är även något som borde vara lätt att bevisa om ni är folkbokförda på olika adresser. Övriga omständigheter som talar mot sambobeteckning är svårare men långt ifrån omöjligt. En mer utförlig utredning om er levnadssituation krävs för att jag med större säkerhet ska kunna ge ett svar på om ni bör räknas som sambos eller ej.

Hälsningar

Viktor LennartssonRådgivare