När preskriberas utpressning och ringa utpressning?

För 3 år sen blev ja anmäld utan att veta om det.1 år efter det fick ja gå på förhör. Dom pratade om att det var ringa utpressning. Fick advokat i förhöret.

Nu har det som sagt gått över 3 år sen sedan det hände och jag har inget hört från någon över huvudettaget sen förhöret. Har försökt läsa mig till det och ser att ringa utpressning ät max 6 månaders fängelse. Annanutpressning max 2 år. Borde inte detra vara preskriberat nu? Borde inte jag få information om att dom inte tar de till rätten? Jag har mått så sjukt dåligt dessa 2år och det äter upp mig inifrån.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Preskription av utpressning

Preskriptionstiden för ett brott beror på hur hårt straff som ett brott kan ge. Precis som du nämner så ger ringa utpressning böter eller högst sex månaders fängelse medan utpressning av normalgraden ger fängelse i högst två år (9 kap. 4 § brottsbalken). Eftersom straffen är olika långa blir också preskriptionstiden olika lång. För ringa utpressning som har ett lägre straff än fängelse i ett år är preskriptionstiden två år. Preskriptionstiden för utpressning av normalgraden blir istället fem år eftersom det högsta straffet är två år (35 kap. 1 § brottsbalken).

För att svara på din fråga så beror preskriptionstiden på vilket av brotten du har varit misstänkt för. Om du var misstänkt för ringa utpressning så är brottet nu preskriberat. Men om det var utpressning av normalgraden så preskriberas inte brottet förrän fem år efter att händelsen du blev anmäld för ägde rum, det vill säga om ca 2 år.

Bör du få information om ärendet inte tas till rätten?

Om en förundersökning läggs ner eller om åtal inte ska väckas så ska den som är skäligen misstänkt för brottet underrättas (14 § förundersökningskungörelse). Är man skäligen misstänkt för ett brott så ska man informeras om detta under förhör (23 kap. 18 § rättegångsbalken).

Om du inte blev informerad om att du var skäligen misstänkt vid förhöret så behöver polisen inte informera dig om de väljer att lägga ner förundersökningen eller om de beslutar att åtal inte ska väckas. Men om du däremot var skäligen misstänkt så ska polisen alltså ha informerat dig om misstanken när du blev förhörd. I så fall ska polisen även informera dig om de har lagt ner förundersökningen. Har du inte fått någon information om att ärendet inte tas till rätten, trots att du blivit informerad om att du är skäligen misstänkt, så innebär det att förundersökningen fortfarande pågår.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Alva LindsjöRådgivare