FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder10/08/2017

När preskriberas sexualbrott?

Hej,

Min väninna säger sig blivit antastad av sin (dåvarande) styvpappa. Det skall ha börjat när hon var 11 år gammal och hållit på fram tills att hon var 16-17. Hon är idag 30 år. Hon har aldrig anmält honom men mår väldigt psykiskt dåligt av det än idag. Finns det någon chans att få honom fälld nu efter såhär många år?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga hittar vi i brottsbalken, den har du här.

Olika sexualbrott har olika långt maxstraff

- Våldtäkt och våldtäkt mot barn kan som högst ge 6 års fängelse. Anses det vara av den grövre graden är det istället 10 år. (6 kap 1 och 4 §§ brottsbalken)

- Sexuellt utnyttjande av barn och sexuellt övergrepp mot barn ger max 4 respektive 2 års fängelse. Grova sexuella övergrepp kan som mest ge 6 års fängelse. (6 kap 5 och 6 §§ brottsbalken)

- Sexuellt ofredande ger max 2 år i fängelse. (6 kap 10 § brottsbalken)

Maxstraffet avgör när brottet preskriberas

- Våldtäkt och våldtäkt mot barn preskriberas efter 10 år. Grov våldtäkt och grov våldtäkt mot barn preskriberas istället efter 15 år.

- Sexuellt utnyttjande av barn preskriberas efter 10 år, gäller även om brottet är av den grövre graden.

- Sexuellt övergrepp mot barn preskriberas efter 5 år.

- Sexuellt ofredande preskriberas efter 5 år.

(se 35 kap 1 § brottsbalken)

Hon har fortfarande en möjlighet att få sin dåvarande styvpappa fälld, så länge det hon utsattes för när hon var över 15 år kan klassas som grov våldtäkt eller grov våldtäkt mot barn. Vill hon anmäla bör hon göra det så snabbt som möjligt eftersom det inte är långt kvar tills det preskriberas. Skulle det hon utsatts för inte kunna klassas som grov våldtäkt eller grov våldtäkt mot barn har har brotten tyvärr preskriberats och dessa kan hennes dåvarande pappa inte längre få någon juridisk påföljd för.

Anmälan görs hos polisen, antingen genom att ringa 114 14 eller besöka närmaste poliskontor.

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att höra av dig i kommentarsfältet här nedan!

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare