FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder29/03/2017

När påföljden blir böter, vem får pengarna?

Hej

Min 14 åriga son har utsatts för förtal och kränkring på facebook av en föredetta klasskamarats far. I form av falska anklagesler vilket har även gjort att vi känner att det kan vara en rasisisk sak det är anmält och så. Nu undrar jag mest av ren nyfikenhet om det blir böter för dom så var går pengarna? Får min son dom eller går de nån annanstans ( för oss gör det detsamma egentligen bara dom får sitt straff, jag var mest nyfiken).

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Böter går till staten:

Döms mannen till böter går pengarna till staten. (25 kap. 7 § brottsbalken). Böter är då det straff han får och är inte något som tillfaller din son. Det finns också olika typer av böter, dagsböter, penningböter eller normerande böter. Dagsböter är det vanligaste och då ska domstolen dels välja hur många dagsböter som ska utdömas och hur stora varje dagsbot ska vara. Antalet beror på hur allvarligt brottet är och storleken baseras på den tilltalades inkomst. 30 dagsböter är det minsta en person kan dömas till och 150 dagsböter är det högsta för ett brott.

Ersättning kan också utgå till din son:

Beroende på vilket brott domstolen anser att mannen har begått kan annan ersättning också utgå som går direkt till din son. Dels kan skadestånd utgå i form av sveda och värk om det kan visas att din son haft psykiskt lidande. Dels kan också kränkningsersättning utbetalas om domstolen anser att det rör sig om en kränkning. Då bestäms ett belopp på objektiva grunder som ska motsvara hur kränkt en person är vid ett sånt brott generellt, alltså görs inte bedömningen exakt hur kränkt din son har blivit i fallet. Men skadestånd och kränkningsersättning är alltså två sorters ersättningar som också kan bli aktuella och dessa går isåfall till din son.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mathilda WihlborgRådgivare