När min kille flyttade in köpte han nya fönster, kamin m.m. och nu har han flytta ut - vad har jag rätt till?

Hej!

Jag äger ett radhus och bodde där med 3 barn när min kille flytta in. Han gick i vinst på sin lägenhetsförsälning och ville använda dem på mitt radhuset. Köpte nya fönster, braskamin och spa-kar, jag tyckte det var onödigt men han är väldigt impulsiv. Lika impulsivt kär blev han i en annan och flyttade ut. Vad har han laglig rätt till? Jag äger huset 100%.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag förstår dig rätt så undrar du helt enkelt vad som händer med radhuset och kanske annan egendom nu när din kille har flyttat ut. Sånt här regleras i sambolagen (SamboL). Vad som händer beror på om ni tänker göra en bodelning eller inte, så jag förklarar vad som gäller både om ni för det och om ni låter bli.

Pengarna din före detta kille la ner på radhuset räknas som en gåva

Först och främst kan vi konstatera att din före detta kille inte har någon särskild rättighet för att han köpte fönster, kamin och lite annat till radhuset. Högsta domstolen har tidigare sagt att en person som betalat för olika tillbehör till sin sambos fastighet inte kan kräva tillbaka tillbehören eller kräva någon ersättning för dem. Det ses ungefär som om personen har gett sin sambo en gåva.

Det här beror också på om ni kommit överens om något annat. Pratade ni till exempel om att han för sakerna själv men förväntade sig att du betalade tillbaka senare, så skulle det kunna ses som ett lån. Då måste du kompensera honom för sakerna han köpte. Det krävs dock att ni faktiskt har pratat om det här.

Om du eller din före detta kille begär det så ska ni göra en bodelning i följande steg

Ni tar reda på vilken samboegendom ni har att dela på

Du eller din före detta kille kan begära att göra en bodelning i upp till ett år efter att han flyttade ut. Ni behöver inte göra en bodelning och om ni har ett samboavtal där ni avtalar bort sambolagen ska ni inte göra en bodelning. Bodelningen innebär att ni först sammanställer all samboegendom som ni ägde var och/eller gemensamt när ni separerade. Sen delar ni lika på den här samboegendomen (SamboL 8 §).

Samboegendom är gemensam bostad och bohag som ni skaffat för att använda tillsammans (samboL 3 §). Ditt radhus räknas inte som samboegendom, eftersom du redan bodde där när din kille flyttade in. Samboegendomen i ert fall är alltså saker ni har i huset som är till för hushållet och som du eller din före detta kille skaffade under tiden som ni bodde ihop. Ofta handlar det om möbler, köksgeråd och andra vanliga hushållsprylar.

Ni räkna av skulder, lägger ihop värdet och räknar ut era andelar

När ni räknat ut hur mycket samboegendom var och en av er äger så ska ni göra det som kallas skuldtäckning (SamboL 13 §). Har du till exempel en skuld som är kopplad till samboegendomen på något sätt genom att lånet till exempel togs för att köpa viss samboegendom? Då får du räkna av den summan från värdet på samboegendomen som du äger. Samma sak gäller för din före detta kille.

När skuldtäckningen gjorts ska din samboegendom och din före detta killes samboegendom läggas ihop. Det sammanlagda värdet delas lika mellan er för att räkna ut era andelar i samboegendomen (SamboL 14 §).

Ni tar samboegendom till ett värde som motsvarar er andels storlek

När ni räknat ut era andelar så ska ni dela upp de faktiska sakerna som räknas som samboegendom (SamboL 16 §). Det vanliga är att du tar du de saker du äger och din före detta kille tar de saker han äger, men det är också så att den som har störst behov av någonting har rätt att få det. Får någon av er mer eller mindre än er andel får ni jämna ut det. Det gör ni genom att den som får för mycket ger någonting till den som får för lite. Det går också att lämna över pengar för att jämna ut det (SamboL 17 §).

Om ni inte var sambos så länge kan du eller din före detta kille jämka en bodelning om den resulterar i att någon av er måste lämna över mycket egendom eller ekonomisk kompensation till den andre (SamboL 15 §). Att jämka betyder att den som skulle behöva lämna över mycket saker eller pengar inte behöver lämna över lika mycket.

Om ni inte gör en bodelning händer ingenting särskilt och ni tar de saker ni själva äger

Begär inte du eller din före detta kille en bodelning kommer inget särskilt hända. Du behåller dina saker och din före detta kille får ta sina saker. De tillbehör han köpt till radhuset kan han inte kräva tillbaka eller be om ersättning för.

Har ni köpt några saker gemensamt och alltså betalat var sin del räknas ni som delägare till den saken. Då måste ni försöka komma överens om någon av er ska överta saken, eller om ni ska göra något annat med den. Äger ni något gemensamt måste ni alltså bestämma gemensamt vad ni ska göra med det.

Sammanfattningsvis har din före detta kille inte rätt att kräva tillbaka tillbehören som hand köpte till radhuset eller begära någon kompensation, om ni inte kom överens om att du skulle kompensera honom när han köpte dem. Sa ni inte något särskilt om det borde det kunna ses som en gåva och då äger du allting själv. Vad din före detta kille har rätt till annars beror på om ni gör en bodelning eller inte. Bodelar ni kommer ni ha rätt till hälften var av er samboegendom. Bodelar ni inte har ni rätt till era respektive ägodelar.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Funderar du på något mer är du välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Mikaela von BornstedtRådgivare