FrågaPROCESSRÄTTDomstol28/11/2018

När måste rättegång påbörjas?

Min bror är häktad och vi väntar nu på att åklagaren ska väcka åtal. Hur lång tid från det att han lämnar in stämningsansökan till tingsrätten måste rättegången påbörjas?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Vilken lag är tillämplig?

Frågor som rör de flesta typer av rättegångar regleras i rättegångsbalken (RB).

Utgångspunkten är att rättegången och de processer som leder fram till denna ska bedrivas skyndsamt. Det finns dock ingen bestämd tidsgräns för när en rättegång ska hållas, detta beror på att de fall våra domstolar prövar ofta varierar kraftigt både vad gäller art och komplexitet, att ställa upp ett krav på när rättegången måste hållas skulle äventyra rättssäkerheten.

När någon sitter häktad gäller dock att tingsrätten ska besluta om när åtal ska väckas. Detta framgår av 24:18 RB. Det anges dock inte heller här någon uttrycklig tidsgräns då den tidsfrist som rätten beslutat om kan förlängas om målet skulle visa sig vara särskilt komplicerat.

Sammanfattningsvis kan alltså sägas att det inte finns någon bestämd tidsgräns för när rättegången måste påbörjas då olika fall måste behandlas olika för att vara säker på att alla får den säkra prövning som de har rätt till.

Jag hoppas att du med detta fått svar på din fråga, om du vet vilken tingsrätt som handlägger ärendet rekommenderar jag att du vänder dig till den om du skulle ha fler frågor om handläggningen. Du är också varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Claudio van der TouwRådgivare