När måste man ansöka om uthyrning av lägenhet?

När måste man ansöka om andrahandsuthyrning av sin lägenhet? Hur många månader innan? Även om det bara är några månader man hyr ut?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det framgår inte i din fråga om du ska hyra ut en bostadsrätt eller en hyresrätt. Jag kommer därför redogöra för båda situationerna.

Hyresrätt

Man måste alltid ansöka om tillstånd för andrahandsuthyrning från hyresvärden oavsett hur länge hyresrätten ska hyras ut, 12 kap 39 § Jordabalken.Om man inte får tillstånd från hyresvärden kan man vända sig till Hyresnämnden och ansöka om tillstånd. Om Hyresnämnden lämnar tillstånd så får man hyra ut i andra hand även om hyresvärden inte gett tillstånd, 12 kap 40 § Jordabalken. Om man hyr ut i andra hand utan tillstånd finns det risk att man kan bli av med förstahandshyreskontraktet,12 kap 42 § tredje punkten Jordabalken.

Bostadsrätt

I 7 kap 10 § bostadsrättslagenframgår det att en bostadsrättsinnehavare måste få tillstånd av styrelsen i bostadsrättsföreningen för att få hyra ut sin lägenhet i andra hand. Precis som vid uthyrning av hyresrätter så kan bostadsrättsinnehavaren få tillstånd från Hyresnämnden om styrelsen inte ger godkännande, 7 kap 11 § bostadsrättslagen.

Det finns inga regler för hur lång tid innan du måste ansöka om andrahandsuthyrning, men givetvis så är det ju bra att göra det så fort som möjligt så hyresvärden/styrelsen får god tid på sig att ta ställning till om uthyrningen ska godkännas eller ej. Så länge godkännande inte har inkommit från hyresvärden/styrelsen eller Hyresnämnden får du inte hyra ut lägenheten.

Hoppas du blev nöjd med svaret på din fråga!

Med vänlig hälsning

Lovisa SidénRådgivare