När kan man klandra testamente?

Om ett testamente har olika storlek på det skrivna och olika typsnitt samt att underskrifter och bevittning finns på ett separat papper, kan man framföra klander och t ex hävda att det föreligger formfel.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om testamente och testamentes ogiltighet finns stadgade i Ärvdabalken (ÄB).

Hur ska ett testamente upprättas?

För att ett testamente ska vara giltigt ställs det upp vissa krav på testamentets form och även på testatorns behörighet. Ett testamente måste vara skriftligt och testatorn ska underteckna testamentet. Testamentet ska även undertecknas och bevittnas av två samtidigt närvarande vittnen. Vittnena måste inte veta vad som står i testamentet, men de måste veta att det är ett testamente som de skriver under (10 kap. 1 § ÄB).

Testatorn måste vara över 18 år (9 kap. 1 § ÄB), och testamentet får inte upprättas under påverkan av psykisk störning (13 kap. 2 § ÄB). Om testatorn inte uppfyller dessa kraven är testamentet ogiltigt.

När kan man klandra ett testamente?

Man kan klandra ett testamente på grund av antingen testatorns bristande behörighet eller på att testamentet inte upprättats enligt lagens formkrav. En talan om klander måste väckas inom sex månader efter att delgivning av testamentet skett. Om talan inte väcks inom sex månader går rätten till klander förlorad (14 kap. 5 § ÄB).

Kan jag klandra och hävda formfel?

Om du vill klandra ett testamente för att det föreligger formfel måste du göra detta inom tidsfristen på sex månader från delgivningen. En arvinge klandrar testamentet för egen del. För den som inte klandrar testamentet förblir testamentet giltigt.

Det är testamentstagarna som har bevisbördan för att formkraven för ett testamente är uppfyllda. Om det finns antecknat att testamentet upprättats enligt formkraven presumeras det att det gått till på korrekt sätt. Bevisbördan går då över på arvingen som måste visa att det inte stämmer.

Om du anser att testamentet inte följt formkraven kan du klandra testamentet. Det blir då upp till testamentstagarna att bevisa att det är ett korrekt testamente. Om de kan visa det eller om det finns anteckning om att formkraven följts blir det upp till dig att bevisa att det föreligger formfel.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare