FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott27/08/2022

När kan jag ansöka om körkortstillstånd när mitt körkort blivit indraget på grund av drograttfylla?

Hej jag har fått indraget körkort i ett år för drograttfylla Uppgifter att man kan ansöka om körkortstillstånd tidigast 6 mån efter indragningen har jag hittat Men ingenting ang när jag senast kan inkomma med ansökan Vad gäller egentligen ? Jag har nyligen opererade axlar och kan ej själv skriva i nuläget Jag undrar alltså när jag som senast måste ansöka för att slippa ta om körkortet ? Mvh Börje

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att du ska kunna få tillbaka ditt körkort krävs att du gör en ny ansökan om körkortstillstånd. Du kan som tidigast ansöka om ett nytt körkortstillstånd sex månader innan spärrtiden gått ut och Transportstyrelsen beviljar ansökan som tidigast två månader före att spärrtiden går ut. Beviljas du ett nytt körkortstillstånd skickas en blankett till dig som du fyller i och skickar tillbaka till Transportstyrelsen för att ett nytt körkort ska kunna tillverkas när spärrtiden är slut. Får du avslag på din ansökan behöver du ta om körkortet. Innehar den sökande körkortstillstånd är huvudregeln att ett nytt körkort får utfärdas om spärrtiden är max  ett år (5 kap. 14 § tredje stycket körkortslagen, KörkL) och du slipper då göra ett nytt teori- och förarprov. I ditt beslut om återkallelse kan det dock finnas krav och dessa går då före de nämnda reglerna (5 kap. 15 § andra stycket KörkL). Transportstyrelsen tar beslut om vilka villkor som gäller för att få körkortstillstånd (7 kap. 2 § femte punkten KörkL) men körkortstillstånd beviljas inte alltid för personer som på grund av missbruk anses vara en olämplig förare (3 kap. 2 § andra stycket KörkL). Det kan då krävas att du genomgår blodprovstagning eller liknande undersökningar för att avgöra om du är en lämplig förare (3 kap. 3 § KörkL). Lämnar du inte dessa prover så kan det innebära att du inte får tillbaka ditt körkort.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Linnéa HanssonRådgivare