FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll07/12/2018

När kan Försäkringskassan sänka underhållsstödet?

Hej! Min pappa är höginkomsttagare, men vägrar att betala underhållsbidrag till mig (som tyvärr är frivilligt) utan bara underhållsstöd på 2073 kr (vilket är obligatoriskt). Jag och mamma går på knäna och jag jobbar på helger och sommaren vilket gjort att min inkomst är högre än 60000 kr per år (med 10 000 kr). Nu sänks underhållsstödet till 1500 kr av Försäkringskassan vilket kommer att få förödande konsekvenser för vår ekonomi. Jag förstår inte Försäkringskassans agerande då pengarna inte kommer från dem utan pappa! Har jag någon laglig rätt att fortsätta kräva de 2073 kr/mån som pappa betalar nu?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är underhållsbidrag och underhållsstöd?
Skillnaden mellan underhållsbidrag och underhållsstöd är att underhållsstöd betalas av Försäkringskassan i det fallet att en förälder inte fullgör sin skyldighet att betala underhållsbidrag, med konsekvensen att föräldern kommer att bli betalningsskyldig mot Försäkringskassan (18 kap. 9 § och 19 kap. 2 § socialförsäkringsbalken). Skillnaden är alltså inte att det ena är frivilligt och det andra obligatoriskt, utan det är snarare en fråga om vem det är som betalar ut pengarna. Och i fråga om underhållsstöd är det faktiskt Försäkringskassan som står för det, och inte din pappa.

Hur stort underhållsstöd har man rätt till?
Underhållsstödets storlek beror främst på din ålder. Om du är under 15 år är det 1 537 kr och är du över 15 år är det istället 2073 kr (18 kap. 20 § socialförsäkringsbalken). Underhållsstödet ökar alltså som huvudregel med barnets ålder.

Barnets inkomster kan däremot påverka underhållsstödets storlek. Om du har inkomster som är högre än 60 000 kr blir underhållsstödet alltså lägre (18 kap. 30 § socialförsäkringsbalken). Det innebär att i ditt fall har Försäkringskassan ändrat beloppet med hänsyn till att du har inkomster som överstiger 60 000 kr per år. Du kan alltså inte kräva Försäkringskassan på 2037 kr som tidigare.

Vad kan du göra istället?
Om underhållsbidraget från din pappa har bestämts i domstol, men han trots detta inte betalar detta, kan ni driva in beloppet genom att vända er till Kronofogden för så kallad verkställighet. Är beloppet han är skyldig att betala högre än det Försäkringskassan betalar i form av underhållsstöd är det alltså en fördel att be om verkställighet.

Vidare kan ni också överväga att söka andra former av bidrag om ni har svårt att få ekonomin att gå ihop. Exempel är bostadsbidrag eller försörjningsstöd.

Vänligen

Pegah FazliRådgivare