När kan ett testamente ogiltigförklaras vid demenssjukdom?

Misstanke om påverkan på dement person.

Kan ett testamente ogiltigförklaras pga osann försäkran i bouppteckningen (felaktigt uppgivet förmånstagarförordnande i livförsäkring) eller felaktig text i testamentet?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga gäller när ett testamente kan ogiltigförklaras. Frågan besvaras genom tillämpning av ärvdabalken (ÄB).

Klandertalan

För att göra gällande att ett testamente är ogiltigt kan en arvinge klandra det inom sex månader från att denne blivit delgiven det i bestyrkt avskrift av testamentstagaren, (14 kap. 4-5 §§ ÄB). Talan väcks mot testamentstagare hos tingsrätten.

Klandergrund

För att en klandertalan ska bifallas och testamentet därmed förklaras ogiltigt krävs att det föreligger en klandergrund enligt 13 kap. ÄB. Grund för klander föreligger om testamentet upprättats av en obehörig person, om något formkrav inte uppfyllts (testamenten ska vara upprättade i skriftlig form och undertecknade av testatorn och två vittnen, 10 kap. 1 § ÄB), om testatorn varit påverkad av tillfällig eller permanent psykisk störning, eller om testatorn utsatts för obehörig påverkan och motivvillfarelse vid upprättandet av testamentet, (se 13 kap. 1-3 §§ ÄB).

Påverkan av psykisk störning

Avgörande för denna klandergrund är testatorns psykiska tillstånd vid skrivandet av testamentet. En psykisk störning kan innefatta både tillfälliga störningar, skapad av exempelvis alkohol eller narkotika, men även bestående så som exempelvis psykossjukdomar, (13 kap. 2 § ÄB).

Demenssjukdom

Huruvida en demenssjukdom medför att en person anses haft en psykisk störning i lagens mening avgörs utifrån omständigheterna i det enskilda fallet. Det är alltså inte så att demens i sig innebär att testamentet automatiskt ogiltigförklaras. Dock kan testamentet kanske anses ha upprättats under påverkan av en psykisk störning om testatorn haft en så svår demens att testatorn inte kunde förstå innehållet vid upprättandet av testamentet.

I Hovrätten över Skåne och Blekinges mål T 1804-15 framkommer att ett testamente ska anses ogiltigt på grund av psykisk störning om den psykiska störningen inverkade på upprättandet av testamentet. Detta beror i sin tur på hur svår demenssjukdomen var vid tiden för upprättandet av testamentet. Ogiltighet på denna grund kräver att du som klandrar testamentet kan bevisa ett orsakssamband mellan testatorns demenssjukdom och upprättandet av testamentet.

Det avgörande för testamentets giltighet är alltså om testatorn förstått innehållet i testamentet som upprättats. Har testatorn trots demens förstått innehållet är testamentet giltigt, såvida det inte finns en annan klandergrund för ogiltighet.

Obehörig påverkan (tvingad, övertalad, lurad)

Ett testamente kan ogiltigförklaras om testatorn har blivit tvingad eller övertalad av annan att skriva testamentet. Avgörande blir om någon annan missbrukat testatorns oförstånd, viljesvaghet eller beroendeställning, (13 kap. 3 § första stycket ÄB). Det framkommer dock inte tydligt vilken sorts påverkan du menar när du skriver "misstanke om påverkan på dement person".

Testamente kan även bli ogiltigt om testatorn blivit svikligen förledd att upprätta testamentet eller annars missförstått de faktiska omständigheterna som var avgörande för hens vilja att skriva testamente, (13 kap 3 § andra stycket).

Det räcker att någon av dessa omständigheter är uppfyllda för att testamentet ska ogiltighetsförklaras.

Tolkning av testamente

Ett testatemente upprättas för att återge testatorns slutliga önskan om hur dennes egendom ska fördelas. Ett testamente ska därför tolkas i överensstämmelse med testatorns vilja eller vad som kan antas ha varit dennes vilja med testamentet, (11 kap. 1 § ÄB). Man ska inte styras av misstag och felskrivningar, utan istället verkställa testamentet så som testamentsgivaren tänkt. Felskrivningar i sig utgör alltså inte en ogiltighetsgrund.

Hoppas att du fick svar på din fråga! I annat fall är du varmt välkommen att skriva till oss igen med mer information om det specifika fallet.

Med vänliga hälsningar,

Alexandra MadsenRådgivare