När kan en långivare kräva betalning?

Hej!

Ett ex till mig har lånat ut 50 000kr till mig utan avtal, det ända kravet han sa va att det skulle betalas tillbaka så fort jag fick en inkomst villet jag va helt med på men efter vi slutade ses så kräver han tilbaks dom på under 2år, jag sa till honom att det kan ta allt från 2år till 5år då jag inte vet säker på vad jag har för inkomst under de närmsta åren. (Jobbar inom musikbranschen) Vilket han vetat om sedan han gått med på att låna ut pengarna.

. Jag har även förklarat att jag ej kan betala tillbaks 50 000kr på 1år med en lön på 10 000kr (fr. Sep) Han vill då att detta ska betalas med anmodan...men då vi inte hade nåt avtal så kan han väl inte ställa såna krav på nån som inte har en statig inkomst? Eller?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Så som jag tolkar ditt fall så har du och ditt ex ingått ett avtal genom att ni kommit överens om att ditt ex ska ge dig 50 000 kronor med villkoret att du skall betala tillbaks det när du fått en inkomst. Jag förstår det också som att du haft en inkomst på 10 000 kronor från september 2017. Det innebär i så fall att ditt lån förföll till betalning i september. Jag förstår det också som att ditt ex gav dig chansen till att betala tillbaka skulden inom två år men att du sa nej till detta då det inte var möjligt.

Den förlängning av tiden som ditt ex erbjöd är i detta fall ett anbud, ett förslag som du måste svara ja eller nej till. Jag förstår det också som att du sagt nej till det här förslaget då du inte kunde betala inom den tiden. Detta innebär tyvärr att ditt ex inte längre är bunden till att ge dig 2 år på dig att betala utan kan kräva dig på betalning redan nu.

Vad säger lagen?

Lånet i detta fall kallas en enkel fordran. Vid enkel fordran använder man sig av lagarna i skuldebrevslagen där det står enkelt skuldebrev (3 kap. skuldebrevslagen). Denna lag kan dock i många fall avtalas bort och används bara när det saknas villkor kring något i avtalet, detta kallas att en lag är dispositiv.

Vad innebär detta för dig?

I ditt fall förstår jag det som att det avtalats om när betalning ska ske, alltså när du får en inkomst. Det innebär att ni avtalat bort den dispositiva skuldebrevslagen. Som jag förstår det har du haft någon form av inkomst sedan september på 10 000 kronor men att denna inte var stadigvarande. Då jag inte vet vad ni avtalade om är det svårt att säga om villkoret krävde att du skulle ha en stadigvarande inkomst eller om det räckte med att du fick någon form av inkomst.

Detta kan till viss mån tala till din fördel. Det finns en juridiskprincip som kallas oklarhetsregeln. Denna regel säger att om det finns oklarheter i ett avtal ska det tolkas till nackdel för den som kommit med villkoren. Detta innebär att villkoret kanske kan tolkas som att det krävs att du har en stadig inkomst innan betalningen förfaller. Om ett oklart förhållande kring villkoret faktiskt finns i ditt fall är dock svårt att säga.

Utöver detta finns det tyvärr inte mycket juridiskt du kan göra. Jag rekommenderar att du pratar med ditt ex och försöka komma överens om en avbetalningsplan alternativt få en förlängd tid på lånet.

Bästa Hälsningar,

Jonathan JademyrRådgivare