När kan en kreditgivare säga upp ett konsumentkreditavtal på grund av att säkerheten har försämrats?

hej

Om jag ställt mina aktier som säkerhet för ett lån på en bank, och om värdet på aktierna sjunker, kan banken säga upp avtalet??

tacksam för hjälp

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga, undrar du när banken kan säga upp lånet på grund av att värdet på dina aktier sjunkit.

Jag antar att du tog lånet som privatperson (konsument), inte som företagare.

Mitt svar är strukturerat så att jag först sammanfattar mina slutsatser. Därefter följer min utredning av ditt problem.

Sammanfattning

Banken kan säga upp avtalet om aktiernas värde sjunker avsevärt, förutsatt att det framgår av låneavtalet.

Rekommendation

Undersök ditt avtal med banken noggrant.

Värdenedgången måste vara avsevärd

Jag har inte sett till avtal med banken. Jag kan därför inte ge dig något säkert svar.

Bankerna kan dock i allmänhet bara säga upp avtalet om säkerheten för lånet avsevärt försämras (jämför 33 § första stycket fjärde punkten konsumentkreditlagen). Detta förutsätter att avtalet ger banken en sådan rätt. Sannolikt sett gäller det även i ditt fall.

Det krävs alltså något mer än bara att aktiernas värde ska sjunka. Banken kan inte säga upp avtalet så fort aktiernas värde sjunker. Värdenedgången ska vara avsevärd.

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

____________________________________

Behöver du vidare hjälp med villkor i kreditavtal är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till fredag 10:00–16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare