När ingår mitt föräldraarv i min framtida kvarlåtenskap till min maka?

Kvarlåtenskap

Jag har testamenterat hälften av min kvarlåtenskap till min maka. Jag har en förälder kvar i livet och väntar på efterarv resp. "nytt" arv.

Om jag dör samtidigt som min kvarvarande förälder eller strax innan eller efter, vid vilken tidpunkt anses mitt föräldraarv (som utgör min enskilda egendom) ingå eller inte ingå i min kvarlåtenskap till min maka. Vi har inga gemensamma barn.

Är det dödsögonblicket, bodelningen, arvskiftesdagen eller annan tidpunkt som räknas avseende mig respektive mina föräldrar när det gäller min kvarlåtenskap och mitt testamente till min maka?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta vid vilken tidpunkt som ditt arv från din förälder anses ingå i din kvarlåtenskap till din maka. För att kunna svara på din fråga, så får vi kika i ärvdabalken (ÄB).

Utgångspunkten är att det bara är arvingar som är vid liv vid en arvlåtares död som kan få ärva (ÄB 1 kap. 1 §). Det är alltså dödsögonblicket som avgör vilka som är arvsberättigade till ett arv. Detta innebär i sådana fall att du inte kan ärva din förälder ifall du avlider före denne, vilket i sin tur leder till att föräldraarvet inte kommer att ingå i kvarlåtenskapen till din maka om du avlider före din förälder.

Om din förälder istället avlider före dig, så blir konsekvensen då att du får ta del av föräldraarvet, vilket i sin tur kommer att ingå i din framtida kvarlåtenskap till din maka.

Skulle det nu vara så att du och din förälder avlider exakt samtidigt, utan att det går att avgöra vem som avlidit först, så blir konsekvensen i sådana fall att arvingen anses ha dött före arvlåtaren (ÄB 1 kap. 2 §). I en sådan situation skulle alltså du ha ansetts ha dött först, vilket skulle ha lett till att du inte hade fått ta del av din förälders arv. Föräldraarvet skulle på grund av detta inte ingå i din framtida kvarlåtenskap till din maka i just detta fall.

Så för att sammanfatta, så kommer alltså ditt föräldraarv inte att ingå i din kvarlåtenskap till din maka ifall du avlider före eller samtidigt som din förälder. Om du avlider efter din förälder, så ingår föräldraarvet i din kvarlåtenskap till din maka.

Hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig igen,

Med vänliga hälsningar,

Fuad HeydarovRådgivare