När har vårdnadshavare rätt till ensam vårdnad?

Hej!

Jag och pappan till vår son 5 år, har varit separerade sedan han var 2. Han har alltid bott hos mig, försökte få till att han skulle bo mer hos sin far men då söp han osv så det funkade inte.. och nu har han honom max 1 gång i veckan ca 4 timmar. Jag försöker ta upp detta men han vill inte diskutera, jag skulle vilja ansöka om ensam vårdnad, och att han och jag kan ha en dialog att inget kommer ju egentligen ändras bara för ja får de. Hur går man tillväga om vi kommer överens om att jag ska få ensam vårdnad?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om vårdnad finns i 6 kap. föräldrabalken (FB).

Gemensam eller ensam vårdnad?

Barnets bästa, 6 kap. 2a § FB, är utgångspunkten vid alla tvister kring vårdnad, boende och umgänge. Hur man gör bedömningen av vad som är barnets bästa skiljer sig åt från situation till situation men här är några exempel på vad domstolen brukar lägga vikt vid:

Barnets behov av en nära och god relation till båda föräldrarna, den sk umgängesprinicpen. Risk för att barnet far illa, tex utsätts för övergrepp av någon av vårdnadshavarna. En trygg och stabil tillvaro. Barnets vilja, vilket ska tillmätas allt större betydelse med hänsyn till ålder och mognad.

Om en vårdnadshavare bedöms vara olämplig enligt 6 kap. 7 § FB genom att till exempel göra sig skyldig till missbruk eller i övrigt brista i omsorgen, ska rätten besluta om en ändring i vårdnaden.

Det finns även en möjlighet att gemensamt komma överens om att vårdnaden ska vara ensam. Vårdnadshavarna får avtala om att en av dem ska ha vårdnaden om barnet och avtalet ska gälla om det är skriftligt och godkänt av socialnämnden, 6 kap. 6 § FB.

Sammanfattningsvis kan konstateras att utgångspunkten för en bedömning i domstol är gemensam vårdnad då man fäster stor vikt vid att barnet umgås med båda föräldrarna. Beroende på hur boendesituationen hos barnets pappa ser ut kan det leda till att du får ensam vårdnad, tex om barnet far illa på grund av alkohol eller liknande. Skulle det vara så att du och barnets pappa kommer överens, kan ni själva avtala om ensam vårdnad.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Maja VinstenRådgivare