När har man som syskon rätt att få ut sitt efterarv?

Hej!

Tyvärr har min syster har nyligen avlidit. Hon var gift men hade inga barn. Min bror och jag vet att det fanns

1 600 000 på hennes konto. Detta tillfaller nu hennes man. Hans mamma lever fortfarande och är hans arvinge om jag förstår saken rätt. Kommer min bror och jag att nämnas i en bouppteckning? Rimligtvis borde min svåger överleva sin mamma och då har min bror och jag rätt till efterarvet från vår syster. Är det de pengar som var hennes då hon gick bort som vi har rätt till, förutsatt att de inte är spenderade.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag beklagar att din syster har gått bort.

Mitt korta svar på din fråga är: Ja, du och din bror (i egenskap av efterarvingar) har rätt att ärva från er avlidna syster vid den efterlevande makens död. Då kommer ni få ut en tidigare beräknad kvotdel av den efterlevande makens kvarlåtenskap. Hur denna kvotdel beräknas finns förklarat i mitt svar nedan.

Utveckling av svaret
Vem ärver?
Om en make avlider upplöses äktenskapet och innan den avlidnes kvarlåtenskap fördelas görs en bodelning. (9 kap. 1 § äktenskapsbalken). I bodelningen skall makarnas giftorättsgods ingå. En makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom (10 kap. 1 § och 7 kap. 1 § äktenskapsbalken).

Kvarlåtenskapen består av det sammanlagda värdet av den avlidna makens andel i bodelningen och den avlida makens enskilda egendom. Som huvudregel när den avlidne var gift ska hela kvarlåtenskapen tillfalla den efterlevande maken (3 kap. 1 § ärvdabalken).

Bröstarvingar och arvingar i andra arvsklassen har rätt till efterarv vid den efterlevande makens död (3 kap. 2 § ärvdabalken). Första arvsklassen utgör barn och andra arvsklassen utgör i första hand den avlidens föräldrar och om de inte är vid liv - den avlidnes syskon (2 kap. 1-2 §§ ärvdabalken).

Vad är skillnaden mellan att ärva med fri förfoganderätt jämfört med full äganderätt?
När det finns efterarvingar får den efterlevande maken kvarlåtenskapen med s.k. fri förfoganderätt, istället för full äganderätt. Skillnaden mellan fri förfoganderätt och full äganderätt är att vid full äganderätt får du fritt bestämma vad du ska göra med egendomen. När du ärver med fri förfoganderätt får du däremot inte testamentera bort egendomen eller genom gåva minska arvet i väsentlig mån (3 kap. 2 § och 3 § ärvdabalken).

Hur mycket får efterarvingarna ärva?
Det som efterarvingar ska få ut beräknas genom en kvotdel. Kvotdelen för den avlidnes efterarvingar beräknas genom att räkna ut hur stor del av den efterlevande makens totala egendom (det vill säga summan av kvarlåtenskapen och det maken erhöll genom bodelning plus eventuell enskild egendom) kvarlåtenskapen utgör (3 kap. 2 § ärvdabalken). Eller med andra ord, hur mycket som ärvdes med fri förfoganderätt av den efterlevande makens totala egendom.

Sammanfattning
Det som kommer att ske nu vid din systers bortgång är alltså att det först kommer att ske en bodelning där all egendom som utgör giftorättsgods kommer att delas upp mellan makarna. Dvs. pengarna (1,6milj) som du och din bror har vetskap om finns på din systers konto kommer alltså att ingå i själva bodelningen, såvida detta inte gjorts till enskild egendom genom t.ex. ett äktenskapsförord. Den efterlevande maken kommer att ärva din systers del i bodelningen samt hennes eventuella enskilda egendom med fri förfoganderätt. När den efterlevande maken dör har du och din bror (efterarvingar) rätt till att få ut er kvotdel, dvs. den del som ärvdes med fri förfoganderätt av den efterlevande makens totala egendom. För att förtydliga kan ni kan alltså inte enligt lag få ut ert efterarv tidigare, t.ex. vid din svågers mammas död.

Hoppas detta gav svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till Lawline igen vid fler funderingar!

Vänliga hälsningar,

Melina TrydegårdRådgivare