När har hyresvärden rätt att säga upp hyresavtal?

Hej,

Min bror hyr, sedan 1995, ett radhus av en privatperson. Han har nu, muntligt (via telefonsamtal) fått information om att han är uppsagd från bostaden och ombeds att flytta inom tre månader. Har han verkligen rätt att säga upp hyresavtalet?

Den som skall flytta in är ägarens son.

Hälsningar Lena

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I hyreslagen (12 kap jordabalken) stadgas att vid hyresavtal som gäller för obestämt tid gäller en uppsägningstid på 3 månader (4 § 1 punkten hyreslagen). Det framgår inte av din fråga om det finns någon bestämt tid som hyresavtalet ska gälla, men jag förutsätter att det är på obestämt tid då din bror har hyrt radhuset sedan 1995.

Enligt 8 § hyreslagen ska en uppsägning vara skriftlig och muntlig uppsägning får bara ske om det är hyresgästen som säger upp avtalet för upphörande och hyresvärden lämnar ett skriftligt erkännande av uppsägningen. Här har alltså din brors hyresvärd gjort en felaktig uppsägning.

Hyresvärden måste också ha skäl för sin uppsägning och att hyresvärden vill hyra ut lägenheten till sin son är inte skäl nog för att säga upp din bror (42 § hyreslagen). Om man inte accepterar uppsägningen måste värden gå till hyresnämnden och be om tillstånd att få säga upp dig (49 § hyreslagen). Enligt min mening är det inte troligt att värden får tillstånd till det. Detta kan innebära att din bror har rätt att bo kvar även om värden säger upp lägenheten. Dock ska det nämnas åter igen att hyresvärden, genom att inte göra en skriftlig uppsägning, redan här har gjort en ogiltig uppsägning.

Ovan svar är vad som inryms inom vår gratisrådgivning, behöver du vidare rådgivning i ditt ärende rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Emma RagnarssonRådgivare