FrågaAVTALSRÄTTAvtal30/11/2018

När har ett avtal ingåtts?

Hej! Jag skulle köpa en ElMopedBil på blocket förra helgen.. Jag pratade med honom och priset låg på 69 000 kr och han hade massa personer som ringde till honom (enligt honom själv). Han sa via telefon att han ville sälja den till mig för 67 000 flr att han tyckte att jag skrivit seriöst till honom. Så vi bestämde att jag skulle få komma på söndag och kolla på den men han ville inte ha någon handpenning.. På lördag-kvällen så skriver han att han ställer in affären för att hans frus son tydligen ville skaffa kort MEN nör jag senare går in och söker på reg numret så är förvärvsdatumet på lördagen och en ny ägare står på bilen, varken han eller hans fru äger bilen... Har vi slutit ett avtal genom att 67 000 har bestömts och tid för möte eller hur fungerar det?

MVH Gustav

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att ett avtal ska anses ha kommit till stånd krävs dels ett anbud från den ena parten, och dels en accept på anbudet från den andra parten (se 1 § Avtalslagen). Att endast lägga ut en moped på blocket räknas inte som ett anbud (utan som ett påbud). Att du låter meddela säljaren att du accepterar det begärda priset i annonsen medför alltså inte avtalsbundenhet.

Det juridiskt intressanta för avtalsbundenheten är istället ert telefonsamtal. Att säljaren sa att han vill sälja mopeden till dig för 67 000 kr, borde utgöra ett anbud enligt lagens mening eftersom både objektet och priset är specificerat. Frågan är dock om du har accepterat anbudet.

''Så vi bestämde att jag skulle få komma på söndag och kolla på den men han ville inte ha någon handpenning''

Detta är såklart ingen accept i lagens mening. Detta är endast ett uttryck för ditt intresse. Men accepten (uttrycket för att du vill ingå ett avtal) är ju beroende av din tillfredställelse vid granskningen av mopeden. Detta är således ingen accept. Om du inte uttryckligen har sagt att du vill köpa mopeden, oavsett skicket osv, utgör ert samtal inte ett bindande avtal.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Tveka inte på att höra av dig om du har fler frågor eller kontakta vår juristbyrå på info@lawline.se.

Carl Trolle OlsonRådgivare