När går gränsen för att avbryta en affär?

Hej! Jag ska sälja min bil privat och har fått kontakt med en person på min hemort som ringde för en kompis i mellansverige. Jag får inte reda på vem som ska köpa bilen. Den tilltänkta köparens kompisar har varit och tittat på bilen och haft telefonkontakt med den tilltänkta köparen. Via kompisarna har det kommit överens om ett pris på bilen. Vi har även kommit överens om att den tilltänkta köparen ska komma till min hemort och skriva på papperna samt betala (kontant betalning). Jag har föreslagit en postväxel men inte fått någon respons på detta.

Kan jag som säljare i denna situation bryta affären? Känns lite otrevligt när man inte får någon direkt kontakt med köparen och inte heller veta vem han/hon är.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Din fråga regleras i avtalslagen (AvtL) och köplagen. (KöpL)

Utgångspunkten är att när ett avtal har träffats mellan två parter så är båda bundna av detta. Det spelar ingen roll om detta sker muntligen eller skriftligen. Har ni varit överens om att du ska sälja bilen till dem så är det vad som gäller. 1 kap. 1 § AvtL

Du har dock ingen skyldighet att ge ifrån dig bilen innan köparen har betalat. Som utgångspunkt ska detta ske med kontanta medel. Idag torde kortbetalning, överföring eller liknande likställas med kontaktköp. 10 § KöpL

Slutsatsen blir alltså att du inte kan dra dig ur affären om ni har varit överens om att personen du har avtalet med ska få köpa bilen. Däremot behöver du som ovan visat inte lämna ifrån dig bilen innan köparen har betalat.

Hoppas du har fått svar på din fråga. Ha en fortsatt trevlig höst.

Erik JohanssonRådgivare