FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt25/05/2020

När gallras uppgift i belastningsregistret?

Hej, jag fick kontaktförbud mot en person när jag var 16 år gammal och innan dess blev jag dömd för olovligt anskaffande av alkohol, nu har det gått mer än 5 år och den står kvar på min register.

Min fråga är när kommer den tas bort från min register. Gäller det 10 år för mig också eller är det någon skillnad när man under 18 år?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med fråga!

Relevanta bestämmelser finns i lagen om belastningsregister.

Belastningsregistret innehåller uppgifter om bland annat då man dömts för brott eller har meddelats kontaktförbud (3 § lagen om belastningsregister).

Uppgifter som registrerats i belastningsregistret gallras efterhand.

Ett beslut om kontaktförbud gallras tio år efter beslutet (17 § punkt 12 lagen om belastningsregister).

Hur lång tid det tar innan påföljden för olovligt anskaffande gallras, beror på vilken påföljd som utdömts. Som exempel kan nämnas att om påföljden var ungdomsvård, gallras detta efter fem år från domen/beslutet, då du var under 18 år vid tidpunkten för brottet (17 § punkt 8.b lagen om belastningsregister). Hur lång tid det tar innan uppgiften gallras beroende på vilken påföljd du ådömdes, kan du se här.

Sammanfattningsvis gallras beslutet om kontaktförbud tio år efter beslutet. Hur lång tid det tar innan domen för olovligt anskaffande av alkohol gallras, beror på vilken påföljd du fick. De flesta påföljder gallras fem år efter domen/beslutet, du kan se mer här.

Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anna JohannessonRådgivare