FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/08/2023

När gallras en uppgift från belastningsregistret?

Hej. 2012-11-25 gjorde jag en körning med rattfylla, 2013-07-30 fick jag min dom från Värmlands tr. 2014-01-10 verkställigheten påbörjad och jag fick 6mån fängelse, varav 2 mån villkorligt. När försvinner mitt ärende ut straffregistret?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Regler om när uppgifter gallras (d.v.s. tas bort) från belastningsregistret återfinns i lagen om belastningsregister och jag kommer därför att utgå från dessa bestämmelser när jag besvarar din fråga.

När gallras din dom från belastningsregistret?

Det som påverkar hur länge en uppgift finns kvar i belastningsregistret är vilken påföljd som har utdömts. Eftersom att din påföljd var fängelse kommer uppgiften att gallras från belastningsregistret 10 år efter att det att du frigavs (17 § första stycket, punkt 1, lagen om belastningsregister).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss igen!

Vänligen,

Sarah LianderRådgivare