När gäller sambolagen? Finns det en ekonomisk risk om samboförhållandet upphör?

Min son har köpt en bostadsrätt och flyttar snart in. Innan dess har han bott sambo i en hyresrätt med en kvinna någon månad och det tänker de fortsätta med efter inflytt i nya lägenheten. Min son står ensam på kontraktet och jag antar att de delar på kostnaden men det kan oxå vara så att han betalar allt själv.

Min fråga är om det Finns någon risk för honom om de går skilda vägar? Kan hon på något sätt hävda att del av lägenhet är hennes och isf riskerar min son någon ekonomisk förlust? Ang lösöre o möbler som han köper det mesta nytt inför inflytt, finns det oxå där någon risk att han förlorar dessa?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Sambolagen gäller när två personer stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll. Detta ska förstås som att "det krävs att kvinnan och mannen sammanlever i en inte alltför kortvarig förbindelse, vari normalt ingår sexuellt samliv, gemensamt hushåll och gemensam bostad samt gemensam ekonomi eller i vart fall ett ekonomiskt samarbete", Högsta Domstolens uttalande i NJA 1994 s. 256.

Är sambolagen tillämplig?
Av din fråga framgår att din son har bott tillsammans med kvinnan i någon månad och att de nu avser att flytta till en bostadsrätt som din son ensamt köpt. För att sambolagen ska bli tillämplig krävs alltså att personerna stadigvarande bor tillsammans och har gemensamt hushåll. Detta innebär att paret inte ska ha bott tillsammans under en allt för kort tid. En månad är kort tid. Däremot ska alltid en helhetsbedömning göras. Är paret folkbokförda på samma adress utgör detta närmast en presumtion för att de ska anses som sambos i sambolagens mening och att sammanboendet inte bara är en tillfällighet. Har mannen och kvinnan en avsikt (partsvilja) att fortsätta bo tillsammans i sitt parförhållande är detta också en faktor som talar för att det föreligger ett samboförhållande i lagens mening. Den gemensamma bostaden ska ha karaktären av att utgöra permanentbostad för dem båda. Dessutom ska det föreligga ett ekonomiskt samarbete mellan samborna, att de delar på kostnader som hör vardagen till. Det krävs också att parhållandet anses äktenskapsliknande. Sambolagen är inte tillämplig då två kompisar bor tillsammans som inte har någon kärleksrelation.

För det fall att sambolagen anses tillämplig gäller särskilda regler för sambornas gemensamma bostad och bohag, "samboegendom" (egendom som har inskaffats i syfte att användas gemensamt av dem båda). Egendom som någon av samborna fått med villkor att det ska vara samborns enskilda egendom, kan inte utgöra samboegendom, 3§ sambolagen, 4§ sambolagen.

Bostadsrätten kommer att anses som samboegendom eftersom denna är inköpt i syfte att användas för dem båda och där de båda permanent ska bo (så som jag tolkar din fråga), 5§ sambolagen. Inre lösöre (alltså exempelvis inte bilar) och möbler som är avsedda att användas för det gemensamma hemmet, kommer också att utgöra samboegendom, 6§ sambolagen.

Vad händer om de går skilda vägar?
Skulle din son och kvinnan bryta upp och sambolagen anses tillämplig, ska samboegendomen delas lika mellan kvinnan och sonen om någon av dem begär att så ska ske, 8§ sambolagen. Det spelar ingen roll att det är din son som ensamt har köpt bostadsrätterna eller möblerna i detta fall, en likadelning ska ske på begäran.

Däremot finns det en möjlighet att upprätta samboavtal, 9§ sambolagen. Då kan samborna avtala om att viss egendom inte ska vara föremål för likadelning mellan dem. Istället blir det att den som äger sitt också behåller sitt. Ett sådant avtal ska vara skriftligt och undertecknas av båda samborna.

Sammanfattning
Det är svårt att ge ett klart besked om sambolagen ska anses tillämplig på din son och kvinnans förhållande utifrån förutsättningarna i frågan. Som jag förstår din fråga så har de inte bott tillsammans under lång tid (någon månad), men omständigheterna runt omkring (helhetsbedömning) bedömer jag tala för att sambolagen kan anses tillämplig. Främst på grund av de har för avsikt att tillsammans flytta in i bostadsrätten och vidarebygga sin relation.

Är sambolagen tillämplig är huvudregeln att samborna ska, då samboförhållandet upphör, dela lika på samboegendomen; den gemensamma bostaden och det bohag (inre lösöre, möbler mm) som har varit avsedd att användas för det gemensamma hemmet. På så sätt finns det en risk för din son eftersom det är han som har betalt för bostadsrätten och mycket av möblerna som jag förstår det på din fråga. Däremot finns det en möjlighet att reglera vilken egendom som ska utgöra samboegendom (och därmed inte bli föremål för likadelning) genom att upprätta ett samboavtal.

Hoppas att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ställa en ny!

Linn GerhardssonRådgivare