När från kronofogden utmäta egendom?

Får kronofogden utmäta en egendom utan att ha ett tingsrättsbeslut ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Reglerna kring utmätning finns i utsökningsbalken, nedan förkortat UB.

Utmätning är ett sätt att driva in pengar från någon som är betalningsskyldig. Det är kronofogden som är exekutiv myndighet i Sverige, det vill säga den myndighet som sköter bland annat utmätningar (1 kap 3 § UB). För att utmätning ska få äga rum krävs att det finns en så kallad exekutionstitel (4 kap 1 § UB). Beslut, dom eller utslag från domstol är en form av exekutionstitel. Domstolsbeslut är dock inte nödvändigt, utan det finns även andra handlingar som också utgör exekutionstitlar och kan ligga till grund för en utmätning, exempelvis strafföreläggande och vissa myndighetsbeslut (3 kap 1 § UB).

Slutligen kan nämnas att när utmätning görs sker den i första hand i lön istället för saker som måste säljas (4 kap 3 § andra stycket).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Malin GustavssonRådgivare