FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt25/12/2014

När försvinner skyddstillsyn/villkorlig dom ur belastningsregistret?

Hej, år 2010 blev jag dömd för ringa narkotikabrott. Fick samhällstjänst på 75h och 500kr i böter, samt skyddstillsyn eller villkorlig dom( lite osäker)

Hur länge kan detta synas i mitt register?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Det du frågar om regleras i Lagen om belastningsregister (https://lagen.nu/1998:620#R13). Enligt dess 17 § gallras uppgifter om villkorlig dom eller skyddstillsyn (som här är vad som räknas; det är ju så att säga den "grövsta" påföljden) 10 år efter domen om man är över 18 år och 5 år efter domen om man är under 18. Det rör sig alltså om 10 år från domen!

Om du undrar något mer är det bara att återkomma!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare