När förfaller rätten att kräva ut sin laglott?

Är det möjligt att kräva ut sin laglott som bröstarvinge trots att över 30 år förflutit? Min farfar gifte sig två gånger, och när han gick bort 1981 ärvde min far ingenting trots att det fanns egendomar i familjen. Alla ägodelar och egendomar gick istället till farfars barn i andra giftermålet. Pappa var för stolt för att väcka talan. Jag undrar ändå: vad händer om ett särkullsbarn inte kräver ut sin laglott? Förfaller laglotten om man inte gör anspråk? Har vi som är barnbarn någon rätt att kräva del i vår fars laglott i dag, 35 år efter farfars död?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Laglotten handlar om ett skydd för bröstarvingar när någon av föräldrarna har försökt testamentera bort all egendom. Det finns en rätt för bröstarvingar att alltid få ut sin laglott.

Enligt 7 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB) är laglotten hälften av den arvslott som enligt lag tillkommer en bröstarvinge.

För att få ut sin laglott måste bröstarvingen påkalla jämkning enligt 7 kap. 3 § 1 st. ÄB. Detta ska enligt 7 kap. 3 § 3 st. ÄB göras inom sex månader från det att hen delgavs testamentet enligt 14 kap. 4 § ÄB. Om bröstarvingen inte påkallar jämkning genom att framställa sitt anspråk till testamentstagaren eller genom att väcka talan mot denne inom sex månader, går rätten att kräva ut sin laglott förlorad.

Om man inte påkallar jämkning inom sex månader förfaller alltså rätten till laglotten, och denna går istället till testamentstagaren enligt det testamente som den bortgångne upprättat.

Att kräva ut sin laglott efter 35 år, är alltså inte möjligt. Hade det dock gått mindre än sex månader hade ni som barnbarn kunnat påkalla jämkning för att få ut er laglott, förutsatt att er pappa inte heller är i livet. Ni är då er farfars bröstarvingar.

Hoppas du fått svar på din fråga!
Vänligen,

Emma FagerbergRådgivare