När får polisen göra en husrannsakan?

Hejsan.

Igår eftermiddag/kväll (11/7-2021) Kom det in fyra poliser i min lägenhet pekades med något som jag antog var vapen. De skrek på mig att jag var tvungen att ta upp händerna i luften och backa undan från mitt skrivbord. Jag frågade va som hade hänt med extrem panik i min röst och fick svaret ''grovt narkotikabrott''. Jag funderade på hur de fick komma in utan papper och vilka bevis de hade mot mig men inget svar och fick inte heller veta vem som ringt in om detta. Saken är den att jag har ALDRIG ens provat och kommer aldrig röra droger så när de pissade mig i mitt egna hem och vände upp och ner på hela lägenheten så visade allt negativt och de hittade inget förutom min antidepp som jag har recept på. Hur fick de bara komma in hit, utan bevis mot någon som är oskyldig? Amälan har gjorts på förtal då jag blev livrädd (aldrig varit så rädd i mitt liv), kränkt, sjukt ledsen och generad. Jag vill veta varför detta hände och vilka lagliga skäl de hade för att komma in hos mig utan bevis för jag har aldrig gjort något som de märkte att jag inte hade något hemma och allt visade negativt. Tacksam för svar.

PS: Jag har all respekt i världen för våran polisstyrka så inget jag klandrar dem utan vill veta vad som fick situationen att gå igång. Polisen igår visade mig respekt och var tacksamma för jag visade dem respekt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om husrannsakan finns i rättegångsbalken (RB).

Det verkar som att polisen har genomfört en husrannsakan i din bostad för att söka information om ett misstänkt begånget brott. Polisen får besluta om att genomföra en husrannsakan om det finns en förundersökning om brott, en förundersökning inleds så snart det finns anledning att anta att ett brott har begåtts (23:1 RB).

En husrannsakan sker bl.a. i syfte att hitta föremål som kan ha betydelse som bevis (28:1 RB). Husrannsakan får göras hos den som är skäligen misstänkt för brottet vilket innebär att det måste finnas konkreta omständigheter som med viss styrka talar för att personen har begått brottet. I vissa fall får husrannsakan även göras hos någon annan än den som är skäligen misstänkt för brottet, t.ex. om brottet kan ha begåtts där eller om det finns skäl att anta att man kommer att anträffa föremål där som kan tas i beslag.

För att få besluta om husrannsakan krävs det att fängelse kan följa på det aktuella brottet, vilket är fallet avseende grovt narkotikabrott (3 § narkotikastrafflagen). Du har rätt att begära att få ett bevis om husrannsakan som innehåller uppgifter om brottet som misstanken avser (28:9 st 2 RB).

Sammanfattningsvis har polisen rätt att göra en husrannsakan för att söka bevis om det finns en misstanke om ett brott varpå fängelse kan följa. En sådan undersökning kan göras hos den som är misstänkt för brottet eller hos någon annan än den misstänkte. Du har rätt att i efterhand få information om det misstänka brottet.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Moa LundqvistRådgivare