FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt30/01/2019

När får ett barn själv bestämma vart de ska bo?

Hej!

Jag har en dotter på15år som vill bo helt hos mig. Jag vill dock att hon ska bo hälften av tiden hos sin pappa. Hon behöver även honom som stöd, hjälp med läxor etc.

Känner också att det är för tufft att ha henne själv på heltid när hon har en pappa som verkligen vill engagera sig.

Vad ska vi som förälder göra? Ska hon ändå få bestämma detta? Eller kan vi sim föräldrar gå mot hennes vilja i detta?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar när er dotter själv får bestämma vart hon vill bo. När jag besvarar frågan utgår jag från att ni båda är vårdnadshavare till er dotter. Regler om barns boende hittas i Föräldrabalken.

När er dotter fyller 18 år och blir myndig får hon bestämma själv vart hon vill bo men fram tills dess är det ni vårdnadshavare som bestämmer (6 kap 2 § Föräldrabalken). I din fråga framgår att du och pappan har kommit överens om att dottern ska bo lika mycket hos er båda och då är det de som gäller. Din dotter har alltså ingen lagstadgad rätt att att bestämma vart hon ska bo utan det är helt upp till dig och hennes pappa att besluta om det.

Det ska tilläggas att när det gäller beslut om vårdnad, boende och umgänge ska det avgörande för alla besluten vara barnets bästa. Det innebär bland annat att man ska beakta barnets egna vilja i takt med dess ålder och mognad (6 kap 2 a § Föräldrabalken)Denna "princip om barnets bästa" betyder att större hänsyn ska tas till vart er dotter vill bo ju äldre och mognare hon blir.

Jag kan inte besvara din fråga på annat vis än ur ett rent juridiskt perspektiv. Det jag kan säga då är att enligt lag kan ni som föräldrar gå emot hennes vilja i detta eftersom att ni är vårdnadshavare och bestämmer i frågor om boende. Dottern har ingen rätt enligt lag att bestämma vart hon ska bo förens hon är 18 år. Med detta sagt finns en princip som innebär att ni ska ta hänsyn till vart dottern vill bo.

Hoppas du fått svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare